Matig kwartaal voor H&M Group: omzet en winst dalen
Gepubliceerd op 26 september 2024 om 09:10
Het Zweedse modeconcern H&M Group heeft in het derde kwartaal minder omzet en minder winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Daardoor heeft het bedrijf in het gehele boekjaar 2024 nu ook minder omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar.
H&M Group, waar naast H&M ook concepten als Monki, Weekday, Arket, Cos en & Other Stories onder vallen, boekte een omzet van omgerekend 5,21 miljard euro in het afgelopen kwartaal, tegenover 5,38 miljard euro een jaar eerder (-3 procent).
De totale omzet over dit jaar komt na 9 maanden daardoor uit op 15,22 miljard euro tegenover 15,31 miljard euro in dezelfde periode in 2023 (-1 procent).
Winst
Ook de winst van H&M nam in het derde kwartaal af ten opzichte van vorig jaar. Het Zweedse modeconcern hield een nettowinst over van 203 miljoen euro tegenover 332 miljoen euro vorig jaar. Over het hele boekjaar tot nu toe is de nettowinst nog wel hoger dan vorig jaar.
Winkelbestand
Het winkelbestand van de H&M Group daalt ook verder. Sinds 31 augustus 2023 sloot het concern netto 71 vestigingen. Het grootste deel van die sluitingen betreft het winkelbestand van H&M. Met 58 sluitingen blijven er nog wel 3.814 over. Arket is de positieve uitschieter en zag er netto 9 winkels bij komen dit boekjaar. Het merk heeft nu 39 winkels en opende onlangs nog voor het eerst in Polen.
Wel kondigt het Zweedse concern aan dat het enkele nieuwe markten betreedt. In het laatste kwartaal van 2024 komt er een winkel in de Dominicaanse Republiek en in Brazilië komt eind 2025 een filiaal in São Paulo.