Winnaar/verliezer van de week: Loewe en Dunkin’ Donuts

Winnaar/verliezer van de week: Loewe en Dunkin’ Donuts

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Loewe en Dunkin’ Donuts.

Loewe

Modemerk Loewe boekte in 2023 een winst die 62,5 procent hoger lag dan een jaargang eerder, zo werd deze week bekend. Ook de omzet steeg flink (+30 procent).  De winst van Loewe bedroeg in het boekjaar 2022 nog 127,5 miljoen euro. In 2023 steeg die naar 207,3 miljoen euro. De omzet steeg tot 810,8 miljoen euro. De explosieve omzet- en winstgroei van het merk valt samen met de stijging van de populariteit. Waar het merk in de Lyst-Index voorheen niet in de top 10 te vinden was, staat het sinds het laatste kwartaal van 2022 in de bovenste helft van de lijst. In het tweede kwartaal van 2023 reikte het tot positie 1, voor het eerst in zijn bestaan. Sindsdien staat het merk onafgebroken in de top 3. Bij de laatst gepubliceerde lijst (tweede kwartaal 2024) heroverde het de koppositie weer.

Dunkin’ Donuts

Het doek lijkt opnieuw te vallen voor Dunkin’ Donuts in Nederland en kan daarom met recht de verliezer van de...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Loewe en Dunkin’ Donuts.

Loewe

Modemerk Loewe boekte in 2023 een winst die 62,5 procent hoger lag dan een jaargang eerder, zo werd deze week bekend. Ook de omzet steeg flink (+30 procent).  De winst van Loewe bedroeg in het boekjaar 2022 nog 127,5 miljoen euro. In 2023 steeg die naar 207,3 miljoen euro. De omzet steeg tot 810,8 miljoen euro. De explosieve omzet- en winstgroei van het merk valt samen met de stijging van de populariteit. Waar het merk in de Lyst-Index voorheen niet in de top 10 te vinden was, staat het sinds het laatste kwartaal van 2022 in de bovenste helft van de lijst. In het tweede kwartaal van 2023 reikte het tot positie 1, voor het eerst in zijn bestaan. Sindsdien staat het merk onafgebroken in de top 3. Bij de laatst gepubliceerde lijst (tweede kwartaal 2024) heroverde het de koppositie weer.

Dunkin’ Donuts

Het doek lijkt opnieuw te vallen voor Dunkin’ Donuts in Nederland en kan daarom met recht de verliezer van de week worden genoemd. Dunkin’ Donuts is sinds 2017 teruggekeerd in Nederland na een mislukt avontuur in de jaren ’90. Precies een jaar geleden kocht Van der Valk een meerderheidsbelang in het Amerikaanse Inspire Brands. De 70 winkels moesten er volgens Gerrit van der Valk 130 worden. Daarmee wilde de keten naast full-service-restaurants ook een goede on-the-go-optie creëren. Dat lijkt nu dus mislukt. De 53 filialen blijven voorlopig nog wel open, laat de curator desgevraagd weten. Over de reden van het faillissement is nog niets bekend.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!