Hermès-shoppers scherpen aanklacht rond aankoop Birkin-tas aan

Hermès-shoppers scherpen aanklacht rond aankoop Birkin-tas aan

Het Franse luxehuis Hermès heeft opnieuw aanklachten ontvangen over het aankoopproces van luxetassen. Amerikaanse consumenten beschuldigen het bedrijf ervan klanten te dwingen duizenden dollars aan andere producten te kopen voordat ze de kans krijgen om een Birkin-tas te bemachtigen, zo meldt Reuters.

De beroemde, handgemaakte luxetassen zou volgens de aanklagers uitsluitend worden verkocht aan klanten met ‘voldoende aankoopgeschiedenis’. De consumenten claimen dat Hermès hiermee de Amerikaanse antitrustwetgeving schendt en voegen in hun aangepaste klacht beschuldigingen van valse advertenties en fraude toe. Hermès, die de rechtbank in San Francisco eerder had gevraagd de rechtszaak te verwerpen, ontkent alle aantijgingen.

Tijdens een hoorzitting in september zei rechter James Donato, zelf een voormalig antitrustadvocaat, te twijfelen aan de claims van de consumenten. Volgens hem is Hermès vrij om zijn eigen verkoopstrategie te bepalen. “Als het bedrijf ervoor kiest om 5 Birkin-tassen per jaar te maken en er een miljoen voor te vragen, kan het dat doen. Het feit dat veel van uw klanten misschien geen Birkin-tas kunnen krijgen, is geen antitrustprobleem van Hermès", aldus de rechter.

Dat de producten van Hermès nog altijd gewild zijn, blijkt ook wel uit de cijfers die het bedrijf kan overleggen. Waar verschillende concurrenten last hebben van een stagnerende luxemarkt zag het Franse modehuis de winst met 28 procent stijgen tot 2,95 miljard euro.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!