Sustainable Retail: Van duurzame mayonaise tot kinderfietsenabonnement

Sustainable Retail: Van duurzame mayonaise tot kinderfietsenabonnement

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet in een speciale editie, samen met Q&A Retail, enkele projecten van retailers op een rij.

Mayoneur

De Nederlandse startup Mayoneur wil de mayonaisemarkt duurzamer maken met een alternatief voor traditionele verdikkingsmiddelen. Sinaasappelschillen die normaal gesproken bij het afval belanden, worden hergebruikt als bindmiddel. Verder koopt Mayoneur de ingrediënten voor de mayonaise zo lokaal mogelijk in en zijn de knijpflessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic.

New Optimist

Het Nederlandse startup-modemerk New Optimist maakt gebruik van een statiegeldsysteem op kleding. De bedoeling is om consumenten aan te moedigen herbruikbaar materiaal niet weg te gooien, maar terug te geven aan de producent voor hergebruik of recycling. Lokaal, sociaal en circulair zijn de uitgangspunten van het in 2020 opgerichte modemerk. Met het oog op...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet in een speciale editie, samen met Q&A Retail, enkele projecten van retailers op een rij.

Mayoneur

De Nederlandse startup Mayoneur wil de mayonaisemarkt duurzamer maken met een alternatief voor traditionele verdikkingsmiddelen. Sinaasappelschillen die normaal gesproken bij het afval belanden, worden hergebruikt als bindmiddel. Verder koopt Mayoneur de ingrediënten voor de mayonaise zo lokaal mogelijk in en zijn de knijpflessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic.

New Optimist

Het Nederlandse startup-modemerk New Optimist maakt gebruik van een statiegeldsysteem op kleding. De bedoeling is om consumenten aan te moedigen herbruikbaar materiaal niet weg te gooien, maar terug te geven aan de producent voor hergebruik of recycling. Lokaal, sociaal en circulair zijn de uitgangspunten van het in 2020 opgerichte modemerk. Met het oog op circulariteit maakt New Optimist steeds kleine batches, die met de hand worden genaaid in hun eigen atelier.

IKEA

IKEA is in Italië het project ‘From Generation to Re-Generation’ gestart om 60-plussers met jongeren te verbinden rond de thema’s duurzaamheid en upcycling. Tijdens een reeks evenementen in de winkels knappen deelnemers onder meer meubels op om die een tweede leven te geven. Om klanten te inspireren over upcycling en hergebruik, zijn de resultaten te zien in Circularity Corners in de IKEA-vestigingen. In Spanje lanceerde IKEA  het afgelopen jaar tijdens Black Friday een initiatief om oude dekbedden en kussens in te zamelen om er nieuw beddengoed van te maken. Wie oude dekbedden en kussens binnenbracht, kreeg een waardebon van 15 procent korting om nieuw beddengoed aan te schaffen. Verder is IKEA in een aantal landen gestart met het leveren van gratis kleine reserveonderdelen via de klantenservice en website, om klanten te helpen bij het repareren van hun meubels.

BikeFlip

Het Nederlandse bedrijf en oud-RetailRookie BikeFlip biedt een abonnement aan op kinderfietsen. Omdat kinderen gemiddeld maar één jaar een kinderfiets gebruiken voor die te klein is geworden, staan er in ons land miljoenen fietsen ongebruikt in schuurtjes en gemeentedepots. BikeFlip upcyclet de kinderfietsen en biedt abonnementhouders een omruil- en reparatieservice aan huis. Abonnementen zijn er vanaf 3 euro per maand.

LOOS

LOOS is een mobiele verpakkingsloze supermarkt, die is begonnen op een vrachtfiets en inmiddels in een elektrische wagen ruim 150 onverpakte producten verkoopt in Utrecht. Volgens de onderneming gebruikt iedere burger in Nederland dagelijks zo’n vier plastic verpakkingen, wat neerkomt op 1.460 verpakkingen per persoon per jaar. LOOS heeft een aantal vaste wekelijkse stops, maar kan ook op afspraak naar klanten toekomen. Klanten kunnen zelf een lege pot, zakje of bakje meenemen.

Zara

Zara breidt het digitale circulaire platform Zara Pre-Owned uit. In 2022 lanceerde Zara het concept in het Verenigd Koninkrijk, waarna snel markten zoals Frankrijk, Spanje en Nederland volgden. Op het digitale platform kunnen consumenten tweedehands Zara-items kopen en verkopen, maar bestaat ook de mogelijkheid om Zara-items te laten repareren of om kleding te doneren.

H&M

H&M is begonnen met het verkopen van tweedehands kleding in fysieke winkels van de Zweedse modeketen. Na de start met een tweedehands sectie in de flagshipstore in Barcelona, is het concept ook uitgerold in vestigingen in Parijs, Antwerpen, Stockholm en Berlijn. Het initiatief is gericht op modeliefhebbers die op zoek zijn naar unieke items.

Square Eight

Square Eight houdt zich bezig met de kilo-verkoop van vintage kleding in Nederland en België. Dat gebeurt in hun winkels in Rotterdam, Gouda en Den Haag, maar ook tijdens verkoopevenementen. De onderneming wil vintage kleding een tweede leven geven, maar ook consumenten een betaalbaar alternatief bieden voor kleding van grote modeketens.

De bovengenoemde voorbeelden van duurzame initiatieven komen uit het rapport van Q&A Retail: “New Business Models To Drive Sustainable Prosperity”. Het rapport werd op Sustainable Retail, het evenement van RetailTrends en Q&A Retail, gepresenteerd en is via deze link te downloaden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!