Adidas stelt zijn omzet- en winstverwachting voor de derde keer dit jaar naar boven bij, na een sterk derde kwartaal. Vooral de aanhoudende populariteit van retro sneakers ligt hieraan ten grondslag. Ook de verkoop van de resterende Yeezy-inventaris verloopt beter dan verwacht.
De omzet groeide met 7 procent naar 6,4 miljard euro ten opzichte van de 6 miljard euro in 2023. De operationele winst van het merk steeg in het derde kwartaal van 409 miljoen euro in 2023 naar 598 miljoen euro. Dat is inclusief een bijdrage van circa 50 miljoen euro uit de verkoop van de Yeezy-voorraad.
Adidas verwacht met de huidige cijfers dat de omzet naar verwachting met circa 10 procent zal stijgen, vergeleken met de eerder voorspelde stijging in de ‘hoge enkelcijferige range’. Ook de verwachtingen voor de bedrijfswinst zijn verhoogd. De schoenenketen mikt op circa 1,2 miljard euro, tegenover een eerdere schatting van circa 1 miljard euro.
Yeezy
Adidas gaat ervan uit dat de Yeezy-voorraden de rest van het jaar gemiddeld tegen kostprijs worden verkocht. Dit zou moeten resulteren in extra verkopen van circa 50 miljoen euro, zonder verdere winstbijdrage in het vierde kwartaal. Vorig jaar leed Adidas voor het eerst in dertig jaar een nettoverlies, mede door het beëindigen van de samenwerking met Kanye 'Ye' West in 2022. Aanleiding hiervoor waren onder meer antisemitische uitspraken van de rapper. Sindsdien zat Adidas opgescheept met een onverkochte voorraad Yeezy-schoenen ter waarde van 1,2 miljard euro.
Reacties 0