Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Intersport
Intersport Nederland gaat samenwerken met iFixit en Repair Café International. Intersport gaat klanten via haar impactpagina verwijzen naar een speciaal voor hen ingericht iFixit-platform, dat klanten stapsgewijze reparatiehandleidingen biedt. Zo kunnen klanten hun sportartikelen zelf repareren en de levensduur van hun producten verlengen. Voor klanten die de voorkeur geven aan hulp bij de reparatie, biedt Repair Café International bijeenkomsten waar vrijwilligers helpen bij het herstellen van kapotte spullen.
Jysk
Jysk heeft een plan opgesteld om de klimaatvoetafdruk te verkleinen. Aangezien leveranciers verantwoordelijk zijn voor 93 procent van de uitstoot, ondersteunt de Deense winkelketen hen bij het opstellen van een klimaatrapportage en het vaststellen van emissiedoelen via het...
Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.
Intersport
Intersport Nederland gaat samenwerken met iFixit en Repair Café International. Intersport gaat klanten via haar impactpagina verwijzen naar een speciaal voor hen ingericht iFixit-platform, dat klanten stapsgewijze reparatiehandleidingen biedt. Zo kunnen klanten hun sportartikelen zelf repareren en de levensduur van hun producten verlengen. Voor klanten die de voorkeur geven aan hulp bij de reparatie, biedt Repair Café International bijeenkomsten waar vrijwilligers helpen bij het herstellen van kapotte spullen.
Jysk
Jysk heeft een plan opgesteld om de klimaatvoetafdruk te verkleinen. Aangezien leveranciers verantwoordelijk zijn voor 93 procent van de uitstoot, ondersteunt de Deense winkelketen hen bij het opstellen van een klimaatrapportage en het vaststellen van emissiedoelen via het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Binnen de eigen bedrijfsvoering zet Jysk in op hernieuwbare energie, zoals zonnepanelen op daken van distributiecentra. Ook wil het bedrijf emissies reduceren bij de bedrijfsvoertuigen en bij het verwarmen en koelen van locaties.
Boxo
Boxo is bekroond met de Duurzame 30-prijs in de categorie Duurzame en Circulaire Startup. Uit meer dan 100 inzendingen koos de jury Boxo vanwege haar circulaire verzendverpakkingen en universele retoursysteem als oplossing voor de grote hoeveelheid verpakkingsafval bij online winkelen. De verpakkingen zijn gemaakt van gebruikte big bags, zodat webwinkels niet telkens nieuw karton hoeven te gebruiken. In plaats van de verpakking weg te gooien na een online bestelling, kunnen consumenten die bij een inleverpunt inleveren, waar ze statiegeld krijgen.
H&M
Met het initiatief Global Change Award (GCA) wil de H&M Foundation klimaatoplossingen voor de textielindustrie bevorderen. In dat kader zoekt de GCA innovatieve ideeën om de hoge uitstoot in de textielindustrie aan te pakken, bijvoorbeeld door middel van duurzame materialen, verantwoorde productie, bewuste consumptie en andere impactvolle oplossingen. De winnaars worden in april 2025 bekendgemaakt.
Wibra
In alle 300 Wibra-winkels in Nederland, België en Frankrijk kunnen klanten sinds kort hun afgedankte kleding en textiel inleveren. De inzamelbakken zijn geplaatst in samenwerking met textielinzamelaar Sympany. Hiermee wil Wibra het voor klanten eenvoudiger maken om hun oude kleding en textiel een tweede leven te geven. Sympany zorgt vervolgens voor de sortering en herbestemming van het textiel.
OFM
Moderetailer OFM maakt bekend bijna papierloos te zijn. In plaats van een pakket te verzenden met daarin een retourformulier, factuur, een DHL-label én retourlabel, stuurt het bedrijf voortaan alleen een DHL-label mee. Klanten kunnen hun retouren nu volledig online afhandelen. Dat scheelt niet alleen papierverbruik, maar geeft OFM ook meer mogelijkheden om productanalyses uit te voeren om toekomstige retouren te voorkomen.