Tussen 2023 en 2024 verdwenen er in Nederland 4.453 winkels, blijkt uit het rapport Stand van Vastgoed van ABN Amro. Volgens het rapport hebben fysieke winkels te maken met hoge concurrentie van webshops. Waar consumenten in 2022 na de coronaperiode nog hoge bestedingen hadden in fysieke winkels, blijven die dit jaar in verschillende sectoren achter.
De winkelleegstand nam toe van 6 procent in 2023 naar 6,4 procent in september 2024. Dat komt onder meer door een toename van faillissementen in slechter presterende fysieke retailsegmenten, zoals het bankroet van BCC, Bristol en Game Mania.
Creëren van een belevenis
In 2024 deed bijna 81 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder online aankopen, tegenover 54 procent in 2015. In dezelfde periode nam het aantal fysieke winkels met 9,3 procent af.
Het aantal winkels in de sector cultuur & ontspanning nam tussen 2015 en 2024 met 18,9 procent toe. Ook het aantal horecagelegenheden steeg in die periode met 7 procent. "Naarmate consumenten meer van hun dagelijkse aankopen online doen, wordt winkelvastgoed steeds meer ingezet voor het creëren van een belevenis. Om winkelleegstand tegen te gaan, zullen eigenaren van winkelvastgoed creatief moeten omgaan met deze veranderde vraag."
Reacties 0