Waarom IKEA, Decathlon en MediaMarkt kleine winkels openen

Waarom IKEA, Decathlon en MediaMarkt kleine winkels openen

Steeds meer grote retailers kiezen voor kleinere, strategisch gelegen winkels in stadscentra. Deze trend komt voort uit verschillende ontwikkelingen, zoals urbanisatie en de focus op efficiëntie in het winkellandschap. Grote retailers zoals IKEA, MediaMarkt en Decathlon spelen hierop in met kleinere winkels. Maar ook super- en bouwmarkten zagen we de laatste jaren veel ‘city’, ‘compact’ en ‘to go’ formules openen.

Een van de grootste voordelen?
Kleine winkellocaties realiseren vaak dezelfde omzet als grotere winkels, maar tegen lagere kosten. Dankzij een kleiner vloeroppervlak, beperken retailers de kosten voor huur en personeel. Dit maakt compacte winkels financieel aantrekkelijker, zeker in economisch onzekere tijden. Zo biedt IKEA in hun “plan & order points” specifieke producten voor de stedelijke consument, met persoonlijke service en geavanceerde digitale ondersteuning die de klant zowel in de winkel als online helpt.

Daarnaast brengen deze kleinere winkels retailers dichter bij hun klanten. Door zich te vestigen in stadscentra en woonwijken kunnen ze klanten gemakkelijker bereiken, zonder dat die ver hoeven te reizen. Dit opent kansen om onbenutte marktaandelen te veroveren in stadsgebieden die nog niet eerder werden bediend.

Een ander voordeel van kleinere winkels is het "halo-effect": Retailers zien dat hun online verkoop toeneemt in de gebieden rondom hun fysieke winkels. Klanten zien het merk vaker en nemen die ervaring mee bij hun online aankopen. MediaMarkt heeft bijvoorbeeld het Xpress-concept in België uitgerold. Dit concept combineert digitale en fysieke winkelervaringen door winkels als pick-up points te laten functioneren voor snelle leveringen en klanten kunnen een beroep doen op hulp bij installaties en reparaties. Binnenkort rolt MediaMarkt dit nieuwe concept ook in Nederland uit.

Kortom, kleinere winkels helpen retailers om kosten te drukken, dichter bij hun klanten te komen en hun omnichannel-strategie te versterken. Dit leidt tot meer verkoop, zowel fysiek als online, en benadrukt het belang van efficiëntie en klantgerichtheid in het huidige retailklimaat.

Benieuwd hoe je jouw eigen winkelnetwerk winstgevender maakt?

Download hier jouw gratis e-Book “Een winstgevender winkelnetwerk”.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!