Action groeit hard door winkeluitbreiding en like-for-like
Gepubliceerd op 14 november 2024 om 08:40
Action heeft in de eerste 9 maanden van 2024 een omzet van 9,6 miljard euro geboekt. Dat is 20,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Een deel van die groei komt door een flinke uitbreiding van het winkelbestand. De discounter opende 189 nieuwe filialen in dit jaar en heeft nu in totaal 2.755 vestigingen. Toch steeg ook de like-for-like omzet van het merk met 9,8 procent.
“De omzetgroei wordt gedreven door een hoger aantal klanten na alle prijsverlagingen in 2023 en 2024.” Die prijsverlagingen lijken nu overigens verleden tijd. Door de hoge containerprijzen is de kans klein dat Action deze strategie voortzet, zo onderschreef ceo Hajir Hajji in het septembernummer van RetailTrends al. "Ik durf te zeggen dat ik de komende maanden niet snel verlagingen zie gebeuren".
De omzetgroei van 20,9 procent is in lijn met de halfjaarcijfers van de van oorsprong Nederlandse discounter. In de eerste 6 maanden van 2024 noteerde het bedrijf een omzetgroei van 20,1 procent.
Meer winkels
Voor de rest van 2024 staan vooral meer openingen op het programma. Hajji: “Gedurende de rest van 2024 zijn we van plan een aanzienlijk aantal nieuwe winkels te openen, inclusief 3 weken waarin er meer dan 20 nieuwe winkels per week worden geopend.”
Italië en Spanje behoren tot de snelst groeiende markten van Action. Zo opende in september al de 100e Italiaanse winkel in Napels en zag Spanje in Santiago de 50e Action van het land openen. In de buurt van Madrid bouwde de discounter een nieuw dc om Spanje en Portugal te bedienen. Action verwacht dat er de komende 2 jaar meer dan 5 nieuwe distributiecentra bijkomen. Waar die precies komen, vermeldt het bedrijf niet.