'Nederlanders zwichten massaal voor impulsaankopen'
Gepubliceerd op 19 november 2024 om 12:19
Bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse consumenten laat zich door kortingen en aantrekkelijke aanbiedingen zoals op Black Friday verleiden tot impulsaankopen. Het gaat om acties zoals ‘3 halen, 2 betalen’ of gratis artikelen vanaf een bepaald bestedingsbedrag. Dit blijkt uit onderzoek ondernemersplatform Lightspeed.
Bijna een derde van de consumenten zegt juist vaker een weloverwogen aankoop te doen na uitgebreid onderzoek dan een impulsaankoop. 20 procent van de consumenten legt sneller extra producten in zijn winkelmandje als deze bij de kassa staan uitgestald, ook als ze die eigenlijk niet nodig hebben.
Bij online aankopen zegt 11 procent sneller iets te kopen. Dit komt vooral door gamificatie, ofwel spelelementen in het aankoopproces, zoals ;’draai aan het wiel’ en kortingscodes of extra shoptegoed als beloning voor het uitnodigen van vrienden. Daarnaast zegt iets meer dan 1 op de 5 (22 procent) vaker online spontane aankopen te doen dan in een fysieke winkel.
Maar liefst 35 procent van de respondenten geeft maandelijks tussen de 51 euro en 200 euro uit aan impulsaankopen, exclusief eet- en drinkwaren. Slechts 1 op de 10 (9 procent) zegt nooit een impulsaankoop te doen, terwijl 14 procent voelt zich achteraf schuldig over de gedane aankoop. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.000 consumenten in Nederland.