Online shoppen nog steeds in de lift
Gepubliceerd op 19 november 2024 om 14:29
Steeds meer Nederlanders shoppen online. Dat blijkt uit een e-commercerapport van financieel dienstverlener Mollie, waarvoor 2.000 Nederlandse consumenten werden ondervraagd. De helft van de respondenten winkelt vaker online dan in een fysieke winkel, terwijl dat vorig jaar nog 41 procent was.
Aan de fysieke winkel geeft 28 procent van de respondenten de voorkeur. Van de Nederlanders shopt 19 procent even vaak offline als online.
Nederlanders lijken wel voorzichtiger om te gaan met hun budget en selectiever te zijn bij hun aankopen. Zo zoekt 37 procent van de Nederlandse consumenten altijd naar de laagste prijs tijdens het online winkelen. Ook doet 31 procent van de respondenten meer onderzoek voordat ze iets koopt en schaft 29 procent vaker artikelen aan met korting. Iets meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten (28 procent) wacht vaker op een uitverkoop om iets te kopen.
Bijna de helft van de consumenten (48 procent) neemt zich voor de komende 6 tot 12 maanden meer online te gaan spenderen, terwijl 30 procent zijn online uitgavenpatroon het komende jaar niet ziet veranderen. Ruim 1 op de 5 respondenten (22 procent) wil minder online spenderen.