Meer Nederlanders zeggen dat ze dit jaar hun slag slaan tijdens Black Friday. Ook verwachten ze meer uit te geven. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Ruim een derde (36 procent) denkt tijdens de koopjesperiode te gaan shoppen. Volgens Motivaction overschatten consumenten vaak hun gedrag. De onderzoekers verwachten dat uiteindelijk zo'n 30 procent meedoet. Dat is hoe dan ook meer dan vorig jaar, toen 27 procent tijdens Black Friday spulletjes aanschafte. Van 2018 tot en met 2022 ging het om ongeveer een kwart.
De helft van de liefhebbers van het koopjesfestijn weet een inschatting te maken van het bedrag dat ze verwachten uit te geven. Het gaat gemiddeld om 378 euro, zo'n 15 procent meer dan vorig jaar (330 euro).
"Consumenten kunnen meer uitgeven omdat hun inkomens zijn gestegen", meldt Motivaction. "In het afgelopen kwartaal namen de bestedingen in Nederland volgens het CBS al over de hele linie toe, ook die aan duurdere producten en diensten zoals vakanties, wit- en bruingoed en elektronica. Dat gedrag zien we tijdens Black Friday terug."
Reacties 0