‘Retourkosten leiden tot bewustere aankopen bij consument’

‘Retourkosten leiden tot bewustere aankopen bij consument’

Het vragen van retourkosten leidt tot bewuster koopgedrag bij consumenten op dagen als Black Friday. Van de Nederlandse shoppers bestelt 19 procent alleen het noodzakelijke als er retourkosten worden gerekend, blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates.De meeste Nederlanders (85 procent) geven aan dat ze er op voorhand niet van uitgaan dat ze iets terugsturen, al kan dat niet worden uitgesloten.

Retailers ondervinden lasten van retourzendingen, omdat ze hoge kosten moeten maken om de producten opnieuw verkoopklaar te maken. Die retourkosten zijn voor de consument overigens niet het probleem: 78 procent van de Nederlanders is bereid die te betalen.

Een kleine groep van de consumenten maakt het zelfs niets uit. Zo'n 6 procent bestelt vaak meerdere versies van hetzelfde product (bijvoorbeeld in een andere kleur of maat) om te kijken welke het beste bevalt en stuurt de rest terug. Van de Nederlanders bestelt 9 procent vaak verschillende producten om pas later te bepalen of alles wordt gehouden of een gedeelte wordt teruggestuurd.

Tijdens Black Friday en Cyber Monday bestelt 32 procent van de Nederlanders meer online dan gedurende de rest van het jaar. In totaal 26 procent doet vaak meerdere aankopen tijdens deze periode. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!