Schoenenmerk Dr. Martens zag zijn omzet in het eerste helft van het huidige boekjaar flink dalen. Die kwam 18 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar, op 324,6 miljoen pond (389,8 miljoen euro).
Het brutoverlies (aebit) is 4,3 miljoen pond (5,1 miljoen euro), een duidelijke daling ten opzichte van de 39,7 miljoen pond (47,7 miljoen euro) die het merk nog in de plus stond in dezelfde periode vorig jaar. Zowel de fysieke winkels (-9 procent) als e-commerce (-4 procent) lieten een daling zien.
Volgens het bedrijf liggen de prestaties van het eerste halfjaar in lijn met de verwachtingen. Ceo Kenny Wilson benadrukt dat het een overgangsjaar is, met een sterke focus op 4 strategische doelen: marketing gericht op producten, herstel van de prestaties in de Verenigde Staten, verlaging van de kostenbasis en balansversterking.
Het bedrijf meldt verder bemoedigende resultaten van nieuwe marketingcampagnes en productintroducties. De verwachting is dan ook dat dit leidt tot een herstel van de Amerikaanse markt in de tweede helft van het boekjaar.
Kostenbesparingen
Daarnaast zijn er kostenbesparingen doorgevoerd. Naar verwachting leveren die volgend boekjaar meer op dan de eerder voorspelde 20 tot 25 miljoen pond (24 tot 30 miljoen euro). De balans is verder versterkt door de voorraad en nettoschuld te verlagen en door een succesvolle herfinanciering van 250 miljoen pond (300,2 miljoen euro) en een kredietfaciliteit van 26,5 miljoen pond (31,8 miljoen euro).
In april van dit jaar werd bekend dat Wilson na zes jaar het stokje zal overdragen aan Ije Nwokorie, de huidige chief brand officer van het merk. Wanneer Nwokorie precies de functie van ceo gaat bekleden is nog niet bekend. Nwokorie werkt sinds 2021 bij het schoenenmerk. Daarvoor was hij 6 jaar senior director bij Apple Retail.
Reacties 0