Een virale TikTok-video veroorzaakte een storm rond de adventskalender van My Jewellery. Het viel de maker van de video op dat AliExpress dezelfde kalenders aanbood. RetailTrends belde met ceo Sharon Hilgers over de opvallende ontwikkeling rond deze dupe: “Eigenlijk is het wel een compliment.”
Wat was er aan de hand met jullie adventskalender?
“Een TikTok-berichtje van een jong meisje veroorzaakte een storm rond onze adventskalender. Ze ging viral door te stellen dat onze kalender op AliExpress veel goedkoper te krijgen was. En inderdaad, de adventskalender werd aangeboden op AliExpress met onze beelden, echter was er niks bekend over de inhoud en de producten die erin zaten.”
Hoe staat het er nu voor?
“We hebben contact gehad met AliExpress en zij zijn er druk mee bezig om ervoor te zorgen dat al deze producten niet meer op hun website te vinden zijn. De meeste zijn nu dus offline.
Zij zijn een partij in China, waar net iets andere regels gelden, dus het is wel lastig om samen op 1 lijn te komen. Daarbij zijn zij gewoon een marketplace. Er zijn helemaal geen producten echt...
Een virale TikTok-video veroorzaakte een storm rond de adventskalender van My Jewellery. Het viel de maker van de video op dat AliExpress dezelfde kalenders aanbood. RetailTrends belde met ceo Sharon Hilgers over de opvallende ontwikkeling rond deze dupe: “Eigenlijk is het wel een compliment.”
Wat was er aan de hand met jullie adventskalender?
“Een TikTok-berichtje van een jong meisje veroorzaakte een storm rond onze adventskalender. Ze ging viral door te stellen dat onze kalender op AliExpress veel goedkoper te krijgen was. En inderdaad, de adventskalender werd aangeboden op AliExpress met onze beelden, echter was er niks bekend over de inhoud en de producten die erin zaten.”
Hoe staat het er nu voor?
“We hebben contact gehad met AliExpress en zij zijn er druk mee bezig om ervoor te zorgen dat al deze producten niet meer op hun website te vinden zijn. De meeste zijn nu dus offline.
Zij zijn een partij in China, waar net iets andere regels gelden, dus het is wel lastig om samen op 1 lijn te komen. Daarbij zijn zij gewoon een marketplace. Er zijn helemaal geen producten echt nagemaakt. We hebben zo’n versie ‘van ons’ ook besteld en zowel de doos als de producten erin lijken helemaal niet op de onze. Het lijkt er meer op dat ze een beeld gebruikt hebben van een adventskalender om die van henzelf te verkopen.”
Kun je dit voorkomen als merk?
“Het is enerzijds een compliment, maar anderzijds weten we ook dat succesvolle producten gekopieerd worden. Je moet denk ik vooral blijven vernieuwen. Dat maakt dingen sowieso moeilijker om te kopiëren. En misschien moet je zorgen dat je producten ook niet zo makkelijk te kopiëren zijn.”
Moeten jullie er nog actief iets aan doen, zeker gezien jullie soms jonge doelgroep?
“Het is een vraag die ik me stel.
Ik heb al zoveel kopieercasussen meegemaakt. Niet alleen op product, maar ook op winkelinrichting bijvoorbeeld. Je kan wel de hele tijd overal wat van vinden, maar mijn keuze is altijd: je moet door, geen aandacht aan geven. Je hoeft er dus niet op te reageren.
Uiteraard wil je jouw klant wel beschermen, maar het verdient de aandacht die je eraan schenkt eigenlijk niet.”
Kun je hier nog iets uit leren voor je businessmodel?
“Social media maakt alles groter: TikTok is gigantisch. In een uur bereikt dat 200.000 mensen. Dat kan positief en negatief uitpakken. Het doel van jonge mensen is viral gaan, met een filmpje veel bereik genereren. Daar lijkt dit ‘gedoe’ meer om te gaan dan om ons product. Alles eromheen is zo fascinerend.
Het is bijna dat je denkt, hoe kun je dit gebruiken als retailer. Het heeft ons goed bezig gehouden deze week. We blijven het in ieder geval goed in de gaten houden.”