Batavus-moeder Accell duikt in het rood

Batavus-moeder Accell duikt in het rood

Het verlies komt met name door eenmalige kosten van 344 miljoen euro vanwege afschrijvingen op verouderde voorraden, herstructureringskosten en kosten die gemaakt zijn in verband met de terugroep-actie van Babboe-bakfietsen.  

Fietsenfabrikant Accell Group, waar onder meer Batavus, Sparta, Koga en Babboe onder vallen, leed in 2023 een nettoverlies van 390 miljoen euro. De omzet daalde met 10 procent tot bijna 1,3 miljard euro.

Het verlies komt met name door eenmalige kosten van 344 miljoen euro vanwege afschrijvingen op verouderde voorraden, herstructureringskosten en kosten die gemaakt zijn in verband met de terugroep-actie van Babboe-bakfietsen.  

Over 2022 behaalde het bedrijf nog 27 miljoen euro winst, een daling van 62 procent vergeleken met het jaar ervoor. De omzet bedroeg in 2022 1,439 miljard euro.

Ceo Tjeerd Jegen is optimistisch: “2024 was een uitdagend jaar voor zowel de fietsindustrie als Accell. Desondanks verloopt ons herstel volgens plan”, meldt hij.

Herkapitalisatie
De Europese marktleider in e-bikes is bezig met een herkapitalisatie. Ongeveer 80 procent van de belangrijkste geldschieters en alle belangrijke schuldeisers hebben al ingestemd met het plan.

Om de efficiëntie te verhogen, beheert Accell nu de voorraden voor al zijn merken samen. Ook de voorraad fietsen is in een jaar tijd teruggebracht naar een normaal niveau. Eerder voegde het bedrijf al 2 productielocaties samen en werd een deel van de productie verplaatst naar Hongarije en Turkije. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!