Seizoensgebonden flyerontwerpen die verkoop stimuleren: tips voor de feestdagen

Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Seizoensgebonden flyerontwerpen die verkoop stimuleren: tips voor de feestdagen

Seizoensgebonden promoties zijn een bewezen manier om klanten aan te trekken en verkoopcijfers een boost te geven. De feestdagen zijn hier een goed voorbeeld van. Dit soort momenten bieden retailers een unieke kans om gerichte campagnes te lanceren. Flyers zijn hierbij een effectief hulpmiddel om snel en direct de aandacht van klanten te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw flyers perfect inspelen op de seizoensgebonden behoeften en trends? In dit artikel ontdek je praktische tips om jouw marketingmateriaal te optimaliseren voor feestdagen, seizoenen en speciale momenten.

De kracht van seizoensgebonden flyers
Seizoensgebonden marketing speelt slim in op de emoties en koopintenties van klanten. Denk aan het warme kerstgevoel of het frisse enthousiasme van de lente. Dit maakt consumenten ontvankelijker voor promoties en aanbiedingen.

Bovendien vallen flyers met een seizoensgebonden uitstraling sneller op, omdat ze visueel direct aansluiten bij de actualiteit. Een opvallende flyer is niet alleen relevant, maar ook tastbaar – iets wat in een overvolle digitale wereld juist een voordeel kan zijn.

Laat bijvoorbeeld a5 flyers drukken met een passend ontwerp die de emoties van het seizoen versterken. Niet voor niets benadrukken alle flyers rondom de kerstdagen het gevoel van samenzijn en gezelligheid; het werkt!

Het beste formaat flyers voor retailers
Retailers die flyers inzetten voor hun marketingcampagnes kiezen in grote getalen voor het A5-formaat. Dit formaat is dan ook een van de meest voordelige formaten om te drukken, omdat het standaardformaat gemakkelijk in grote oplages te drukken is. En grote oplages is áltijd gunstig, doordat je hiermee meer flyers binnen hetzelfde budget kunt laten drukken.

Een compact A5 formaat is makkelijk mee te nemen, zowel voor klanten als voor retailers zelf. Hierdoor wordt de flyer minder snel weggegooid en kan deze eenvoudig uitgedeeld of verspreid worden via de post. Desondanks biedt dit handzame formaat genoeg ruimte voor een pakkende boodschap, aantrekkelijk visueel ontwerp en duidelijke call-to-action. Kortom, A5 biedt retailers de ideale balans tussen kosten, praktisch gebruik en visuele impact.

Zo maak je een effectief ontwerp
Maar hoe maak je nu zo’n relevante flyer? Een goed ontwerp is bepalend voor de impact ervan. Zo kun je inspelen op de seizoenen of feestdagen met:

  • Kleurgebruik: stem dit af op het moment. Zo zijn rood en goud geschikt voor kerst, maar is voor pasen pasteltinten beter.
  • Herkenbare visuele elementen:  afhankelijk van het seizoen kun je losgaan met elementen zoals bladeren, paaseieren of sneeuwvlokjes. 
  • Een persoonlijke boodschap: zorg voor een persoonlijke aanhef, speciale kortingscode of exclusieve aanbieding. Dit geeft (vaste) klanten een gevoel van waardering waardoor ze sneller geneigd zijn tot actie. 
  • Benadruk schaarste en urgentie: zorg dat de boodschap direct duidelijk is met concrete call to actions zoals “alleen deze week” of “op = op”.


Tips voor het verspreiden van flyers tijdens feestdagen

Voor een effectieve overdracht van jouw boodschap is het natuurlijk belangrijk dat je vroeg genoeg begint. Denk hierbij zeker aan 2 tot 3 weken voor de feestdagen. Zo hebben klanten nog tijd om hun inkopen te plannen. Hierbij kun je ook inhaken op drukke piekmomenten zoals weekenden en koopavonden. 

Hoewel je alles vooraf wilt plannen, moet je er rekening mee houden dat veel mensen wachten tot het laatste moment voor de aanschaf van cadeaus of feestinkopen. Het kan daarom ook succesvol zijn om in de laatste dagen van de voorbereiding nog extra te flyeren, vooral als deze een speciale korting of actie bevat. Op welk moment je ook wilt inhaken, bij Drukland.nl kun je rekenen op een snelle levering. Zo kunnen veel spoedbestellingen vaak de volgende werkdag al in huis zijn!

De belangrijkste inhaakmomenten
Retailers hebben gedurende het jaar verschillende kansen om seizoensgebonden campagnes te lanceren. Door vooruit te plannen en deze momenten strategisch te benutten, kunnen retailers de aandacht van hun doelgroep vasthouden en de verkoop verhogen. De belangrijkste inhakers zijn:

  • Feestdagen: Kerst, Pasen, Valentijnsdag en Sinterklaas zijn perfect voor promoties en cadeau-ideeën.
  • Uitverkoopmomenten: denk aan zomeruitverkoop, winteruitverkoop en Black Friday.
  • Terug-naar-schoolperiode: geschikt voor school- en kantoorbenodigdheden.
  • Seizoensovergangen: start van de zomer of herfst, met speciale productlijnen of kortingen.


Door slim gebruik te maken van deze momenten en de juiste locaties, vergroot je de zichtbaarheid van jouw organisatie zodat je optimaal in kan spelen op de koopbereidheid tijdens de feestdagen. Ben jij er klaar voor?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!