Omzet detailhandel stijgt opnieuw door non-food

Omzet detailhandel stijgt opnieuw door non-food

De detailhandel zette in november 2,2 procent meer om dan in dezelfde periode in november 2023. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

De stijging komt doordat de omzet van non-food met 4,4 procent groeide. De winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), de kledingwinkels, de drogisterijen en de winkels in schoenen en lederwaren hebben afgelopen november meer omgezet dan in november 2023. Bij een aantal van deze branches heeft Black Friday mogelijk een rol gespeeld.

Food
De totale food-omzet nam met 2 procent af ten opzichte van november 2023. In oktober daalde dat cijfer ook al. Ook toen kwam de groei van de omzet dus vanuit het non-food gedeelte. Het verkoopvolume was in de winkels in voedings- en genotmiddelen zelfs 5,9 procent lager. De supermarkten zagen de omzet met 3 procent teruglopen.

Online
De onlineomzet steeg  afgelopen november met 1,8 procent. Vooral de pure players noteerden meer omzet dan in dezelfde periode in 2023. Bij webwinkels met als nevenactiviteit verkoop via internet was de omzet gemiddeld 1,5 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De onlineomzet steeg in alle branches behalve kleding en modeartikelen (-4,4 procent).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!