Sustainable Retail: Elektrische trucks en nieuwe verpakkingen

Sustainable Retail: Elektrische trucks en nieuwe verpakkingen

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Goossens wonen & slapen

Goossens wonen & slapen is begonnen met het inzetten van e-trucks om te verduurzamen op logistiek gebied. Daarmee wil het bedrijf 2 vliegen in 1 klap slaan. Naast bijdragen aan een schonere logistiek is het volgens manager transport Willem van Berlo van belang om ervaring op te doen met elektrisch transport, met het oog op de zero-emissiezones die in binnensteden gaan gelden. De e-trucks worden ingezet voor landelijke ritten naar winkels en klanten. 


Amazon

Amazon heeft het ontwerp van de verpakkingen voor zijn elektronische apparaten, zoals Kindle, Echo en Fire TV, aangepast om duurzamer te worden. Nieuwe verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar en bevatten gemiddeld 30 procent meer gerecycled materiaal. Ook is het gebruik van inkt met 60...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Goossens wonen & slapen

Goossens wonen & slapen is begonnen met het inzetten van e-trucks om te verduurzamen op logistiek gebied. Daarmee wil het bedrijf 2 vliegen in 1 klap slaan. Naast bijdragen aan een schonere logistiek is het volgens manager transport Willem van Berlo van belang om ervaring op te doen met elektrisch transport, met het oog op de zero-emissiezones die in binnensteden gaan gelden. De e-trucks worden ingezet voor landelijke ritten naar winkels en klanten. 


Amazon

Amazon heeft het ontwerp van de verpakkingen voor zijn elektronische apparaten, zoals Kindle, Echo en Fire TV, aangepast om duurzamer te worden. Nieuwe verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar en bevatten gemiddeld 30 procent meer gerecycled materiaal. Ook is het gebruik van inkt met 60 procent verminderd. Verder worden de dozen niet meer gebleekt, wat recyclen makkelijker maakt. Tijdens het transport gebruikt Amazon ook geen plastic zakken en wikkels meer om de dozen te beschermen, maar een coating op waterbasis. Voor alle andere verpakkingen schafte Amazon in oktober al de plastic luchtkussentjes af en stapte over op vulmateriaal van 100 procent recyclebaar papier. De e-commercereus stelt dat het sinds 2015 het gemiddelde verpakkingsgewicht per zending met 43 procent heeft verminderd. 


BuyBay en Galaxus

De Nederlandse retourverwerker BuyBay is een samenwerking aangegaan met Galaxus Duitsland. De dochteronderneming van de Zwitserse onlineretailer kan daardoor zijn recommerce-activiteiten uitbreiden naar de Benelux en Duitsland. BuyBay beoordeelt de conditie van teruggestuurde artikelen, stelt de prijs vast en verkoopt ze door.


Acne Studios

Het Zweedse modemerk Acne Studios mag zich nu ook een B Corp noemen. Het heeft er naar eigen zeggen 24 maanden hard aan gewerkt om dat doel te bereiken. "Als merk hebben we de verantwoordelijkheid om verandering te bevorderen, en onze rol te spelen in het creëren van een duurzamere mode-industrie", zegt ceo Mattias Magnusson. Het was wel met de hakken over de sloot: Acne kwam tot 83,2 punten, waar er minimaal 80 nodig zijn. Ter vergelijking: het Deense modemerk Ganni heeft 90,6 punten, outdoormerk Patagonia maar liefst 166.

 

RetailTrends organiseert ook in 2025 weer het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!