IKEA-moeder steekt 1 miljard euro in recyclingbedrijven

IKEA-moeder steekt 1 miljard euro in recyclingbedrijven

De IKEA-eigenaar wil hiermee een betere verwerking van afval, dat ontstaat wanneer IKEA-meubels, beddengoed of matrassen worden weggegooid en uiteindelijk worden verbrand of op de vuilnisbelt belanden.

De investeringstak van Ingka Group, het moederbedrijf van IKEA, gaat 1 miljard euro investeren in recyclingbedrijven.

De IKEA-eigenaar wil hiermee een betere verwerking van afval, dat ontstaat wanneer IKEA-meubels, beddengoed of matrassen worden weggegooid en uiteindelijk worden verbrand of op de vuilnisbelt belanden.

In een gesprek met Reuters meldt algemeen directeur Peter van der Poel van Ingka Investments dat ongeveer twee derde van het bedrag is gereserveerd voor nieuwe, nog niet-aangekondigde investeringen in recyclingbedrijven. Het bedrijf wil nog dit jaar investeren in textielrecycling. “Het is noodzakelijk om schaal en volume te creëren, niet alleen voor de behoeften van IKEA, maar ook voor de bredere marktbehoeften", aldus Van der Poel.

De rest wordt besteed aan verdere financiering van bedrijven waarin Ingka al heeft geïnvesteerd, zoals matrasrecyclingbedrijf RetourMatras en kunststofrecycler Morssinkhof Rymoplast. Daarnaast zoekt Ingka naar mogelijkheden om te investeren in houtrecycling.

Ingka wil tegen 2030 net zoveel matrassen, kunststoffen en textiel recyclen als IKEA verkoopt.Ingka Group vertegenwoordigt 90 procent van de wereldwijde IKEA-retailomzet met zo’n 400 winkels in 31 landen.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!