Winnaar/Verliezer van de week: Otrium en Mirage Retail Group
Gepubliceerd op 17 januari 2025 om 09:16
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Otrium en Mirage Retail Group
Winnaar: Otrium
Het Nederlandse outletplatform Otrium heeft, naar eigen zeggen, voor het eerst break-even gedraaid. Hoewel het nog om slechts 1 kwartaal gaat, het laatste van 2024, is de stijgende lijn ingezet. Over heel 2024 is het verlies van het concern met 70 procent gedaald. Omdat de cijfers nog ter controle bij de accountant liggen, deelt het merk nog geen exacte cijfers. Otrium hoopt in 2025 winstgevende groei te bereiken.
Verliezer: Mirage Retail Group
Het leek onvermijdelijk dat, na de megaschulden en grote verliezen van Blokker, moederbedrijf Mirage Retail Group niet hetzelfde lot zou zijn toebedeeld. Deze week werd bekend dat de groep van 2021 tot en met 2023 een verlies kende van bijna 170 miljoen euro. De val van winkelketen Blokker was volgens de curator de grootste reden voor het faillissement van het moederbedrijf. “Omdat Mirage na het faillissement hoofdelijk aansprakelijk was voor de schulden van de huishoudketen, ontstond een acute liquiditeitscrisis en werd Mirage in de val van Blokker meegesleurd.”