Shein, Temu en AliExpress ontvangen opnieuw klachten wegens het schenden van privacy van hun gebruikers. De Oostenrijkse privacyorganisatie Noyb dient de klachten in over 6 Chinese bedrijven bij 5 Europese privacytoezichthouders, waaronder Nederland.
Naast de grote Chinese webwinkels, gaan de klachten over socialmedia- en verkoopplatform TikTok, webwinkel Xiaomi en berichtenservice WeChat. De klachten over de Chinese bedrijven zijn ingediend bij instanties in Nederland, Griekenland, Italië, België en Oostenrijk.
In een verklaring laat Noyb weten dat 4 van de bedrijven (AliExpress, Shein, TikTok en Xiaomi) openlijk hebben toegegeven dat ze persoonlijke gegevens van Europeanen naar China sturen. De overige 2 (Temu en WeChat) stellen dat ze gegevens delen met ‘derde landen’. Hoewel ze China niet specifiek noemen, gaat Noyb ervan uit dat dit onder andere China betreft.
Gegevensoverdracht buiten de EU is volgens de wetgeving niet toegestaan. De autoriteiten kunnen boetes opleggen die kunnen oplopen tot 4 procent van de omzet van de bedrijven. Die boetes zouden dus kunnen oplopen tot ver boven het miljard. Voor Shein zou zo’n boete op dit moment 1,8 miljard euro betekenen, voor Temu ruim 1,3 miljard euro.
Reacties 0