Webwinkel VidaXL betaalt werknemers slecht en laat gemeenten in de regio opdraaien voor de kosten van arbeidsmigranten. Dat meldt NRC.
De krant sprak met onder anderen tientallen omwonenden van bedrijventerrein Greenport, ambtenaren, bestuurders en (oud-)werknemers van VidaXL uit verschillende periodes. Daaruit blijkt onder meer dat salarissen van klantenservicemedewerkers vanaf 2010 bijna een decennium lang zijn niet verhoogd, waardoor ze uiteindelijk nog maar net het minimumloon verdienen. Een oud-medewerker: "Customer service is het putje."
In de distributiecentra van VidaXL werken veel Oost-Europese arbeidsmigranten. Volgens NRC worden gemeenten met de kosten opgezadeld. Het gaat onder meer om kosten voor informatiepunten in de dorpen, inschrijfbalies op de gemeentehuizen, maatschappelijke ondersteuning, de daklozenopvang en de verslavingszorg. Ook zou de politie moeten worden ingezet bij geluidsoverlast en dronken ruzies. Verder zou de kwaliteit van de producten, afkomstig uit China, matig zijn en zou het bedrijf online reviews manipuleren.
Reactie VidaXL
VidaXL laat aan NRC weten dat het 'een gezond bedrijf is, ook omdat er op de kosten wordt gelet'. Over de kwaliteit van de spullen zegt VidaXL dat het bedrijf 'niet zo zijn gegroeid als de kwaliteit zo slecht zou zijn als wordt gesuggereerd'. Werknemers worden 'marktconform' betaald, 'anders zou niemand bij ons willen werken'. VidaXL bevestigt dat het klanten nabelt die een negatieve review schreven en hen dan een vervangend product, een tegoedbon of geld aanbiedt.
De webwinkel boekte in 2022, mede door vastgoedtransacties, een recordwinst van 259,5 miljoen euro. In 2023 ging het om bijna 30 miljoen euro.
Reacties 0