De wereldwijde omzet van Primark steeg in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2024/2025 met 2 procent. De resultaten in de thuismarkten Ierland en het Verenigd Koninkrijk vielen tegen.
In die laatste landen daalde de verkoop met 4 procent door een 'uitdagende retailomgeving, een mild najaar en voorzichtige consumentensentimenten'. Ierland en het Verenigd Koninkrijk zijn samen goed voor 45 procent van de totale omzet,
De totale like-for-like omzet daalde met 1,9 procent, voornamelijk door de afname in het VK en Ierland. Buiten zijn thuismarkten was wel sprake van groei, voornamelijk door de focus op nieuwe winkelopeningen en herstructureringen.
Nederland en Duitsland
Noord-Europa, dat goed is voor 13 procent van de totale omzet, kende een groei van 3 procent. Dat kwam mede door sterke prestaties in Duitsland en Nederland na herstructureringen. In Nederland werd 1 winkel aangepast.
De omzet in de Verenigde Staten, die 5 procent van de totaalomzet voor zijn rekening neemt, nam met 17 procent toe. Er kwamen 2 nieuwe winkels bij, waaronder de eerste vestiging in Texas. Het totaal aantal winkels in de VS is nu 29, met 17 nieuwe locaties gepland.
Centraal- en Oost-Europa, goed voor 3 procent van de totale omzet, kende de grootste groei (+22 procent). Dit is te danken aan recente winkelopeningen in onder meer Tsjechië en Polen.
Sportkleding
Hoewel de verkoop van seizoenskleding achterbleef door het milde weer, waren er sterke resultaten in sport-, vrijetijds- en nachtkleding. De kerstcollecties en samenwerkingen met bekende namen, zoals Rita Ora en Paula Echevarría, deden het goed. Volgens Primark droeg slim voorraadbeheer bij aan goede marges.
Reacties 0