Sustainable Retail: Een snufje minder glas

Sustainable Retail: Een snufje minder glas

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Nudie Jeans


Nudie Jeans opent in Manchester een winkel puur gericht op het repareren van producten. Er komt naar eigen zeggen “een unieke ruimte die gewijd is aan premium denim, deskundige reparatiediensten en duurzame modepraktijken". Consumenten kunnen hun Nudie Jeans er gratis laten repareren. Het doel is om meer van dit soort locaties te openen en er ‘hubs voor circulariteit’ van te maken.
 

Jysk

Jysk kondigt aan voor zijn textielproducten alleen nog maar duurzamer katoen te willen gebruiken. Voortaan bestaat al het katoen dat Jysk inkoopt uit gerecycled katoen, biologisch katoen of katoen van Better Cotton. Een groot deel van het assortiment van de Deense woonwinkel bevat katoen, zoals beddengoed, handdoeken, dekbedden, kussens en plaids. Al in 2020...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.

Nudie Jeans


Nudie Jeans opent in Manchester een winkel puur gericht op het repareren van producten. Er komt naar eigen zeggen “een unieke ruimte die gewijd is aan premium denim, deskundige reparatiediensten en duurzame modepraktijken". Consumenten kunnen hun Nudie Jeans er gratis laten repareren. Het doel is om meer van dit soort locaties te openen en er ‘hubs voor circulariteit’ van te maken.
 

Jysk

Jysk kondigt aan voor zijn textielproducten alleen nog maar duurzamer katoen te willen gebruiken. Voortaan bestaat al het katoen dat Jysk inkoopt uit gerecycled katoen, biologisch katoen of katoen van Better Cotton. Een groot deel van het assortiment van de Deense woonwinkel bevat katoen, zoals beddengoed, handdoeken, dekbedden, kussens en plaids. Al in 2020 stelde het bedrijf de doelstelling om binnen 5 jaar enkel nog duurzaam katoen te gebruiken. Die doelstelling is gehaald.

Amazon


Amazon heeft 200 volledig elektrische vrachtwagens, alsmede 600 vervoersmiddelen voor zwaardere pakketten aangeschaft. Daarmee moeten de Duitse en Engelse markt bevoorraad worden. Amazon, dat eerder in Duitsland al met tramvervoer experimenteerde, wil voor 2040 zijn bezorging emissievrij maken. De elektrificatie van het wagenpark markeert een belangrijke stap in deze doelstelling.

 

Sainsbury's

De Britse supermarktketen Sainsbury’s introduceert een papieren verpakking voor hun eigen merk “Ripe & Ready” avocado’s, waarmee uiteindelijk 20,2 miljoen stuks plastic per jaar worden bespaard. De verpakking is gemaakt van papier met een bamboe-netje en is volledig recyclebaar. De overstap start met een proef in 77 winkels, waarna later dit jaar een bredere uitrol volgt. Het initiatief maakt deel uit van een bredere strategie van Sainsbury’s om plasticgebruik te verminderen. Zo stapte de supermarktketen eerder al over op kartonnen bakjes voor bessen, kersen en champignons en verving het alle plastic verpakkingen voor keuken- en toiletpapier door papier.

 

Verstegen


Kruiden en sauzen-fabrikant Verstegen gaat de kruidenpotjes met de rode dop voorzien van dunner glas. Het bedrijf wil daarmee 270.000 kilo glas uitsparen, goed voor een vermindering van de co2-afdruk met ongeveer 313 ton. De lichtere producten zijn vanaf januari verkrijgbaar op alle verkooppunten. De strooibusjes van het merk zijn sowieso al gericht op duurzaamheid. 99 procent bestaat namelijk uit gerecycled PET. De 1 procent die niet gerecycled is, is om het product langer houdbaar te houden, wat ook weer duurzaam is natuurlijk.

RetailTrends organiseert ook in 2025 weer het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 45.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ minimaal 50% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!