H&M boekt veel meer winst; wel omzetverlies
Gepubliceerd op 30 januari 2025 om 09:22
De Zweedse H&M Group heeft 19 procent meer operationele winst geboekt in 2024 ten opzichte van een jaar eerder. De omzet daalde wel licht.
De operationele winst van de H&M Group, waar naast H&M onder andere ook Weekday, Cos, Arket en & Other Stories, steeg van omgerekend 1,27 miljard euro in 2023 naar 1,51 miljard euro over het afgelopen boekjaar.
De totale omzet van alle formules samen daalde met 1 procent; van 20,59 miljard euro in 2023 naar 20,46 miljard euro afgelopen boekjaar. Het omzetverlies van de groep komt met name door minder verkopen in alle gebieden buiten Europa; min 4 procent in Amerika en min 4 procent in Azië, Afrika en Oceanië. Ook in de thuismarkt, de Nordics, daalde de omzet met 3 procent. In Oost-Europa steeg de omzet met 8 procent, maar die markt is relatief klein, met minder dan 10 procent van de totale omzet van het concern.
Winkelbestand
H&M Group zag zijn winkelbestand met 116 winkels krimpen in 2024 tot een totaal van 4.253. Vrijwel alle formules verkleinde hun aanwezigheid in de winkelstraat, met vlaggenschip H&M als grootste ‘verliezer’: min 95 winkels. Arket is de positieve uitzondering; die formule kreeg er per saldo 10 winkels bij.
Procentueel sluiten de meeste winkels van formule Monki (25 procent). H&M kondigde eerder dit jaar al aan dat in de loop van 2025 alle vestigingen van dit merk sluiten en een beperkt aantal zal worden omgebouwd tot Weekday. Die formule sloot in 2024 per saldo 7 filialen.
Personeelsbestand
Met de winkelsluitingen kromp ook het personeelsbestand van de Zweedse fashionretailer flink. Vorig jaar had het bedrijf nog iets meer dan 100.000 werknemers, maar momenteel zijn dat er 96.457.