Van het totale aantal betalingen komt inmiddels 25 procent van de smartphone. Daarmee is het gebruik flink gestegen afgelopen jaren, zo becijfert Visa.
In 2022 was nog maar voor 15 procent van de consumenten de smartphone het favoriete betaalmiddel. Met name Gen Z stimuleert deze ontwikkeling: 48 procent betaalt liever met de telefoon, waarmee het ook meteen het favoriete betaalmiddel van de generatie is.
Bijna alle Nederlandse consumenten (92 procent) hebben in een winkel weleens contactloos afgerekend. Daarnaast gebruikt de helft de mobiele telefoon voor dagelijkse betalingen. Consumenten verwachten dat betalen in de komende 5 jaar verder digitaliseert. Zo denkt 46 procent dat contant betalen niet meer de norm zal zijn.
Zelfscankassa
De zelfscankassa blijft ook aan populariteit winnen. 82 procent van de consumenten gebruikt regelmatig een zelfbedieningskassa om producten zelf te scannen en af te rekenen. Meer dan de helft maakt er zelfs altijd gebruik van als de optie beschikbaar is. Toch is de zelfscankassa nog niet helemaal naar de tevrendenheid van de klanten: 29 procent zou graag de hele winkelmand in 1 keer scannen, 29 procent wil automatische leeftijdscontrole en 17 procent ziet graag de optie voor een digitale kassabon.
Reacties 0