'Winkelleegstand zal dalen, mede door toename discounters'
Gepubliceerd op 20 februari 2025 om 09:33
De winkelleegstand in Nederland zal de komende 3 jaar dalen. Dat voorspelt onderzoeksbureau Stec Groep. Hoewel de leegstand de afgelopen 2 jaar licht toenam, zien de onderzoekers dat leegstaande panden steeds sneller opnieuw worden verhuurd.
De toename van leegstand wijten de onderzoekers aan faillissementen van ketens als Blokker, Bristol en Sprinter en een afname in transformaties naar woon- en horecafuncties.
Schoonheidssalons en nagelstudio’s behoren tot de snelst groeiende sectoren in binnensteden en winkelcentra. Ook de groei van discountwinkels speelt volgens Stec Groep een grote rol in de afname van leegstand. De consument die gericht is op voordelige aankopen komt af op de winkels met lage prijzen en een steeds veranderend aanbod. Naast traditionele discounters als Wibra en Action winnen ook nieuwe concepten terrein, partijgoed-supermarkten en discountdrogist Normal. Verder vestigen online spelers als Coolblue zich in vrijgekomen winkelruimtes.
Redenen
De onderzoekers noemen 3 belangrijke redenen voor deze trend. Ten eerste zijn de winkelhuren aanzienlijk verlaagd, waardoor het voor nieuwe huurders aantrekkelijker wordt om een pand te betrekken. Ten tweede is het aanbod van winkelpanden afgenomen doordat veel panden al een nieuwe functie hebben gekregen, zoals wonen of horeca. Hierdoor neemt de vraag naar de beschikbare panden toe. Bovendien is het aantal faillissementen momenteel lager dan in voorgaande jaren, waardoor de markt leegstaande panden gemakkelijker kan opnemen.
Eenzijdige winkelmix
Volgens de onderzoekers gaat de toename van discounters in de winkelstraat ten koste van het middensegment, dat moeilijk kan concurreren op prijs en kwaliteit. Ook kan er, ondanks dat de groei van discounters leegstand vermindert, een eenzijdige winkelmix ontstaan. Die zou het straatbeeld en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden kunnen aantasten.