Primark opende onlangs de deuren van zijn eerste zelfstandige Primark Home-winkel. De primeur was voor de Noord-Ierse stad Belfast.
De winkel van 1 verdieping met een oppervlakte van ongeveer 810 vierkante meter is te vinden in het Fountain House-gebouw aan Donegall Place, op een steenworp afstand van het vlaggenschip van Primark in de stad. Daarom verdween het woonassortiment uit de Primark-vestiging in Bank Buildings en kon de retailer daar zijn kinder- en herencollecties uitbreiden.
Met de opening van de eerste Primark Home-winkel was een investering gemoeid van 2 miljoen pond (zo’n 2,38 miljoen euro), aldus Primark. In 2021 breidde de fashionretailer zijn woonassortiment uit met basisproducten als beddengoed, handdoeken en serviesgoed, maar het Primark Home-filiaal in Belfast heeft een nog uitgebreider assortiment aan (luxere)...
Primark opende onlangs de deuren van zijn eerste zelfstandige Primark Home-winkel. De primeur was voor de Noord-Ierse stad Belfast.
De winkel van 1 verdieping met een oppervlakte van ongeveer 810 vierkante meter is te vinden in het Fountain House-gebouw aan Donegall Place, op een steenworp afstand van het vlaggenschip van Primark in de stad. Daarom verdween het woonassortiment uit de Primark-vestiging in Bank Buildings en kon de retailer daar zijn kinder- en herencollecties uitbreiden.
Met de opening van de eerste Primark Home-winkel was een investering gemoeid van 2 miljoen pond (zo’n 2,38 miljoen euro), aldus Primark. In 2021 breidde de fashionretailer zijn woonassortiment uit met basisproducten als beddengoed, handdoeken en serviesgoed, maar het Primark Home-filiaal in Belfast heeft een nog uitgebreider assortiment aan (luxere) woonproducten. Van huisparfum tot meubels in teddystof en zachte plaids. Bij de ‘bloemenkraam’ kunnen bezoekers zelf hun eigen fleurige kunstbloemenboeket samenstellen.
Swipe in het carrousel om meer beelden te zien.
Of het nieuwe concept ook naar Nederland komt, is afwachten. “Dat is op dit moment nog niet bekend. We hopen dat voor de toekomst natuurlijk wel”, meldde een woordvoerder van Primark eerder aan RetailTrends. In Nederland heeft de retailer 20 winkels in 18 steden.
Fashionspelers voelen zich thuis in de interieurmarkt
Primark is niet de enige fashionretailer die zich op de interieurmarkt stort. Mango kondigde onlangs zijn eerste Mango Home-winkel in Barcelona aan. De Europese markt biedt daar ruimte voor, zei Albert Top, algemeen directeur van retailadviesbureau Crossmarks eerder daarover tegen RetailTrends.
De spelers moeten volgens hem wél hun unieke merkidentiteiten slim benutten. Zo kan Primark Home zich positioneren als de ultieme bestemming voor budgetbewuste shoppers die op zoek zijn naar betaalbare interieurartikelen, denkt Top. “Met prijzen die vaak 30 procent onder die van concurrenten liggen, kan Primark inspelen op de groeiende vraag naar goedkope woonaccessoires. De kracht van Primark ligt in hun vermogen om trends snel te vertalen naar betaalbare producten, met nieuwe collecties die elke 6 weken worden geïntroduceerd.”
H&M en Zara boeken al jaren succes met hun zelfstandige Home-winkels en nu volgen Primark en Mango deze trends. Wat drijft fashionretailers van catwalk naar woonkamer, en wie volgt? Je leest het hier.
