RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Eugène van Kempen, van Van Kempen Advocaten over wat een retailer moet doen voor en na een brand.
Een grote brand in het centrum van Arnhem zorgde ervoor dat er meerdere retailers hun pand tot as zagen vergaan. Anderen zagen hun buren verdwijnen en looproutes werden afgesloten. Wat moet je als retailer voor, tijdens en na een brand doen en kan je als buren nog schade claimen?
Nog voor de eerste vonk, wat zou een retailer allemaal op orde moeten hebben?
“De periode voordat er brand is geweest, is eigenlijk al de belangrijkste. Dus het is goed om daarmee te beginnen.
Allereerst moet je een goede tussenpersoon hebben en de juiste polis. Ook alles verzekeren en het op de juiste plek hebben verzekerd, is daarbij heel belangrijk. Dus je voorraad moet volledig en adequaat verzekerd zijn en daarnaast regelmatig getaxeerd worden. Doe je dat niet goed, dan krijg je achteraf discussie over de waarde. Als je het wel goed doet, heb je dus een garantie op een vergoeding voor de geleden schade.
Zorg daarbij...
RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Eugène van Kempen, van Van Kempen Advocaten over wat een retailer moet doen voor en na een brand.
Een grote brand in het centrum van Arnhem zorgde ervoor dat er meerdere retailers hun pand tot as zagen vergaan. Anderen zagen hun buren verdwijnen en looproutes werden afgesloten. Wat moet je als retailer voor, tijdens en na een brand doen en kan je als buren nog schade claimen?
Nog voor de eerste vonk, wat zou een retailer allemaal op orde moeten hebben?
“De periode voordat er brand is geweest, is eigenlijk al de belangrijkste. Dus het is goed om daarmee te beginnen.
Allereerst moet je een goede tussenpersoon hebben en de juiste polis. Ook alles verzekeren en het op de juiste plek hebben verzekerd, is daarbij heel belangrijk. Dus je voorraad moet volledig en adequaat verzekerd zijn en daarnaast regelmatig getaxeerd worden. Doe je dat niet goed, dan krijg je achteraf discussie over de waarde. Als je het wel goed doet, heb je dus een garantie op een vergoeding voor de geleden schade.
Zorg daarbij ook dat alles op de juiste plek verzekerd is. De risico’s moeten zijn verzekerd waar ze thuis horen. De voorraad lag op het punt waar het moest liggen en de polissen zijn ondergebracht bij de juiste entiteit. Als je een b.v. hebt, zorg dan dat je de polis niet hebt ondergebracht bij een eenmanszaak of v.o.f. Dan krijg je sowieso niks.”
Na de brand zijn dan de inkomsten verdwenen. Is daar een regeling voor?
“Ook daarbij moet je van tevoren al goed verzekerd zijn. Er is een regeling voor bedrijfsschade. Die is 52 weken, maar ik pleit ervoor om dat langer te maken. In Arnhem bijvoorbeeld zijn de bedrijven zeker niet weer operationeel in die periode. Ik zou graag zien dat dit wordt verlengd naar 1,5 tot 2 jaar. Op die manier hebben retailers iets meer zekerheid.
De verzekering die over die periode loopt, moet jou als bedrijf dekken tegen de lopende kosten. Als het dat niet doet, dan ga je natuurlijk heel snel failliet. Ook hierbij is het belangrijk dat je adequaat bent, dus de verzekering moet kloppen bij de grootte en het type onderneming. Hoeveel is de omzet? Hoeveel is de winst? Hoeveel personeel heb je in dienst?”
Hoe ziet het proces er verder uit qua vergoeding?
“Als er dan toch brand is geweest in jouw pand, moet je eerst zorgen voor goede juridische bijstand. Er moet een gelijkwaardige afwikkeling zijn van schade en dekking. Dat kan heel lastig zijn als je je er niet goed voor waakt. Een goede contra-expertise is belangrijk. Zorg dus voor een goede contra-expert binnen je gelederen. Die kan zorgen voor tegenwicht in discussies over waarde. De verzekeraars sturen onderzoekers en die zijn dan 3 à 4 maanden bezig. Daarbij ondervragen ze ook het slachtoffer, maar ook hierbij zeg ik: ‘waak voor wat je zegt’. Als je niet zeker bent, dan kan alles in je nadeel uitvallen.
In een normaal woonhuis is een dekking op de polis vaak vrij simpel geregeld. In de retail ligt dat anders. Bij retailers staan er clausules in over inbraak, brandpreventie, blusschade, elektriciteitskeuringen. Het is een hele lijst. Als de verzekeraar niet kan uitsluiten dat 1 van die dingen niet op orde was, dan krijg je niks. Bij een inbraakclausule hoort een alarm, bij brandpreventie blusmogelijkheden. Zodra de brand plaatsvindt, moet je hier allemaal aan hebben voldaan.
Mijn tip is om alles goed na te lopen en dat ook samen met iemand regelmatig te checken. Zo voorkom je onnodige schade zonder vergoeding.”
Stel je bent niet direct door de brand getroffen, maar de publiekstrekkers om je heen wel. Is daar nog een potje voor?
“De grote misvatting in Nederland is dat dat zomaar even geregeld kan worden. Het is wel mogelijk, maar dan moet je de buurman wel aansprakelijk stellen. Wil die claim succesvol zijn, dan moet de brand verwijtbaar zijn bij de andere retailer, waar jij de claim indient.
De conclusie kan bijvoorbeeld zijn dat de brand het gevolg is van onvoorzichtigheid of dat de persoon deze zelf heeft aangestoken. Dan kan je die partij aansprakelijk houden voor jouw schade. Als van de buurman bekend is dat hij zijn zaken niet op orde heeft, zoals die eerder genoemde preventies, is er een kans dat het lukt.
Toch zeg ik erbij dat het niet vaak gebeurt, maar er zijn uitzondering. Zonder goede grondslag krijg je in ieder geval de schade niet verzekerd.”
Hoe ziet de periode van een retailer eruit na de brand?
“Het is wel een feit dat er een aanzienlijk risico tot faillissement is. Dat heeft te maken met maandelijkse lasten, betalen van personeel en andere vaste lasten.
De huur is hier wel een uitzondering op. Want als jij geen huurgenot hebt, dan hoef je de huur ook niet te betalen. Dus als het pand tot de grond toe is afgebrand, dan zijn die lasten er niet. Maar als je een iets mindere brand hebt gehad, kan het wel zijn dat er op een gegeven moment weer huurplicht komt.
Je moet dus zorgen dat je snel en lang genoeg de schade vergoed krijgt. Als je als retailer snel schikt met de verzekeraar en je vaste lasten weet te compenseren, ziet het er wel gunstig uit.”