De Nederlandse consument rekent zijn boodschappen liever af bij een caissière dan bij een zelfscankassa. De zelfscankassa’s, waar inmiddels flink mee geëxperimenteerd wordt, worden niet met open armen ontvangen door de klanten. Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt zestig procent van hen de caissière trouw te willen blijven.
Uit het onderzoek blijkt ook dat maar weinig Nederlanders zitten te wachten op hypermarkt-achtige supermarkten aan de rand van de stad. Liefst 61 procent verwacht er geen boodschappen te zullen doen. In 73 procent van de gevallen is dat omdat die winkels verder weg zijn. Ook is de Nederlander huiverig voor een meer onpersoonlijke sfeer in zulke winkels. Klanten van Aldi en Lidl zijn overigens het positiefst over zulke supers in de periferie.
Het consumentenonderzoek is onderdeel van een grote studie naar supermarktontwikkelingen, dat in juni gepubliceerd zal worden.
60% klanten trouw aan caissière
Gepubliceerd op 30 mei 2006 om 00:00
Reacties 0