XXL Nutrition begon als online b2c-merk, maar ligt inmiddels in veel winkelschappen. In Nederland en in Europa. In aanloop naar RetailTrends Topics spreekt RetailTrends kort met René van der Zel over XXL Nutrition als speler in de retail.
Wat is jullie relatie tot retail?
"Het begon een beetje moeizaam. We klopten op heel veel deuren, maar het duurde wel even voor we binnen waren.
Inmiddels liggen we bij supermarkten, drogisten en discounters en verkopen we producten in allerlei segmenten: zuivel, maaltijden, ijs, drank. Daarbij is de eiwitrijke categorie tegenwoordig ook bekender en kennen consumenten ons merk. Dus het is fijn dat we de consumenten op deze manier kunnen bereiken.
Retail is leuk om te doen en het levert veel op, maar laten we eerlijk zijn, het is ook een hoop gezeik. Het levert veel onderhandelingen op. Het is een mooi extra kanaal en als onze producten goed worden getoond in bijvoorbeeld een supermarkt dan kijk ik daar toch met tevredenheid naar."
Waaraan moet een retailpartner bij jullie voldoen?
"De grootste merken hebben de grootste distributie, dus we willen op zoveel mogelijk plekken liggen. Maar waaraan onze partners precies moeten voldoen, is lastig te zeggen. We hebben veel verschillende producten. We kunnen per partner een keuze maken wat we daar wel en niet willen verkopen."
Kunnen jullie met Action, waarmee jullie sinds kort samenwerken, als partner verder groeien?
"Action is een bijzondere speler, met zijn 3.000 winkels verspreid over Europa. Onze grootste afzetmarkt is nog steeds Nederland en natuurlijk heeft Action ook hier veel verkooppunten. We spreken hier ook een nieuwe doelgroep aan. In Europa zijn we wat minder bekend. We zijn benieuwd hoe het uitpakt."
Kan XXL Nutrition ook verder groeien buiten Nederland?
"Onze focus ligt nu op Duitsland. We doen het goed in Nederland en België, met samenwerkingen met onder andere Colruyt en Delhaize, dus er zijn nu mogelijkheden. We praten nu met grote spelers zoals Rewe en Edeka. Dus er zijn zeker mogelijkheden voor verdere groei."
Tot slot, wat voor uitdagingen hebben jullie in 2025?
"Er zijn er eigenlijk nog wel heel veel. De belangrijkste uitdaging is de concurrentie. Die was er natuurlijk vanaf het begin, maar er is tegenwoordig wel een wildgroei aan eiwitrijke producten.
Met het oog op die wildgroei is het belangrijk dat we ons merk meer profileren en verder bouwen. We zijn een sportmerk, we werken samen met olympische sporters en voetbalclubs. We kunnen dat meer uitdragen. Als we dat verhaal goed vertellen, kunnen we (internationaal) nog verder groeien."
Reacties 0