Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Forever 21.
Winnaar: HEMA
HEMA mocht deze week voor het tweede jaar op rij de Ster Gouden Loeki in ontvangst nemen voor de beste tv-commercial van het jaar. Tot vorig jaar was het de retailer nog nooit gelukt de publieksprijs, die inmiddels 30 jaar bestaat, te winnen. Dat HEMA voor de kerstreclame opnieuw koos voor Takkie en Siepie als hoofdrolspelers bleek dus een slimme zet. Het duo roept bij een oudere man warme herinneringen op aan vroeger. Het publiek werd erdoor geraakt en dat versterkt de sympathie voor HEMA als merk.
Verliezer: Forever 21
Forever 21 is al een tijdje niet meer zo hip en happening als de naam doet vermoeden. De Amerikaanse modeketen, die zich vooral richt op jongeren en jongvolwassenen, zag zich deze week genoodzaakt wederom uitstel van betaling aan te vragen. De vorige keer was in 2019. "Hoewel we alle opties hebben onderzocht om het bedrijf de best mogelijke toekomst te geven, hebben we geen duurzame weg vooruit kunnen...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Forever 21.
Winnaar: HEMA
HEMA mocht deze week voor het tweede jaar op rij de Ster Gouden Loeki in ontvangst nemen voor de beste tv-commercial van het jaar. Tot vorig jaar was het de retailer nog nooit gelukt de publieksprijs, die inmiddels 30 jaar bestaat, te winnen. Dat HEMA voor de kerstreclame opnieuw koos voor Takkie en Siepie als hoofdrolspelers bleek dus een slimme zet. Het duo roept bij een oudere man warme herinneringen op aan vroeger. Het publiek werd erdoor geraakt en dat versterkt de sympathie voor HEMA als merk.
Verliezer: Forever 21
Forever 21 is al een tijdje niet meer zo hip en happening als de naam doet vermoeden. De Amerikaanse modeketen, die zich vooral richt op jongeren en jongvolwassenen, zag zich deze week genoodzaakt wederom uitstel van betaling aan te vragen. De vorige keer was in 2019. "Hoewel we alle opties hebben onderzocht om het bedrijf de best mogelijke toekomst te geven, hebben we geen duurzame weg vooruit kunnen vinden", zegt financieel directeur Brad Sell. Hij wijst daarbij onder meer op de 'concurrentie van buitenlandse fastfashionbedrijven', die profiteren van de zogeheten minimis-vrijstelling waarbij er geen invoerrechten hoeven te worden betaald voor zendingen tot 800 dollar. Forever 21 kan door de procedure werken aan een doorstart in de VS. De vestigingen in het buitenland worden door partners gerund en draaien gewoon door.