Takko Fashion groeit hard in Nederland: 'Als je woont waar wij zitten, dan ken je ons'

Takko Fashion groeit hard in Nederland: 'Als je woont waar wij zitten, dan ken je ons'

Takko Fashion groeit en komt in Nederland dit jaar boven de 100 winkels uit. Daarvan zullen er naar verwachting tussen de 15 en 20 vestigingen in voormalige Blokker-panden zijn. Hoe belangrijk is Nederland voor de Duitse kledingdiscounter? RetailTrends vraagt het aan countrymanager Erwin Rutten.


Waaraan moet een locatie voldoen om interessant te zijn voor Takko?

“We zitten voornamelijk in kleinere steden en grotere dorpskernen, of in wijkwinkelcentra in grotere steden. We willen dicht bij de klant zitten, op plekken waar hij zijn dagelijkse boodschappen doet. Bijvoorbeeld bij de supermarkt, groenteboer of bakker, op plekken waar klanten gratis kunnen parkeren. Dat maakt het makkelijk voor mensen om boodschappen doen te combineren met shoppen bij Takko.”


Takko is bezig met het ombouwen van filialen naar een nieuw winkelconcept. Wat houdt dat precies in?

“Wij noemen onszelf een quality discounter. Dat betekent dat we ondanks...

Takko Fashion groeit en komt in Nederland dit jaar boven de 100 winkels uit. Daarvan zullen er naar verwachting tussen de 15 en 20 vestigingen in voormalige Blokker-panden zijn. Hoe belangrijk is Nederland voor de Duitse kledingdiscounter? RetailTrends vraagt het aan countrymanager Erwin Rutten.


Waaraan moet een locatie voldoen om interessant te zijn voor Takko?

“We zitten voornamelijk in kleinere steden en grotere dorpskernen, of in wijkwinkelcentra in grotere steden. We willen dicht bij de klant zitten, op plekken waar hij zijn dagelijkse boodschappen doet. Bijvoorbeeld bij de supermarkt, groenteboer of bakker, op plekken waar klanten gratis kunnen parkeren. Dat maakt het makkelijk voor mensen om boodschappen doen te combineren met shoppen bij Takko.”


Takko is bezig met het ombouwen van filialen naar een nieuw winkelconcept. Wat houdt dat precies in?

“Wij noemen onszelf een quality discounter. Dat betekent dat we ondanks onze lage prijzen wel kwalitatief goede kleding bieden in een aangename winkelomgeving met persoonlijke service. Dat komt terug in het concept. Wij zijn geen harde discounter, maar stralen fashion en inspiratie uit in winkels in lichte kleuren. Bij ons geen rekken en bakken, maar mooie verlichting, mannequins en ruime paskamers. Als we in de eerste helft van dit jaar klaar zijn, hebben we 15 winkels omgebouwd naar het nieuwe winkelconcept.”


Hoe gaat het financieel met Takko?

"We hadden een zeer succesvol boekjaar voor zowel Takko Nederland als voor de Takko Groep als geheel. Het derde kwartaal behaalde de groep een recordomzet van 354 miljoen euro, een stijging van 5,2 procent. Ook de winst steeg in diezelfde tijd. Die was 52 miljoen euro, tegenover 42 miljoen euro in dezelfde periode het jaar ervoor. De jaarresultaten worden rond eind mei bekendgemaakt.”


Wat zijn de belangrijkste factoren voor dat succes? 

"Onze strategie is gericht op 3 kerngebieden: verdere expansie in onze core markten, investeringen in ons product en klantenbinding. Die strategie werpt zijn vruchten af. Omdat we ons productassortiment goed weten af te stemmen op de vraag van onze klanten, hebben we het aantal afprijzingen kunnen verminderen. Tegelijk versterken we de loyaliteit van onze klanten met ons Takko Friends-loyaliteitsprogramma. Dat hebben we in september 2023 in Nederland gelanceerd. Bijna de helft van onze klanten is inmiddels lid van Takko Friends en profiteert van speciale promoties. Door het loyaliteitsprogramma kunnen we de aankopen per kassabon zichtbaar verhogen. We zullen dit in de toekomst blijven uitbreiden."


Toch is Takko Fashion nog lang niet zo’n bekende naam als Wibra of Zeeman.

"Daar werken we aan. Ik zeg altijd: als je woont waar wij zitten, dan ken je ons. Wij richten ons echt op de lokale markt en dat is een bewuste keuze. Een groot deel van onze marketing gebruiken we voor klantenbinding. De Takko Friends-app speelt hierin een centrale rol.”


Hoe belangrijk is de Nederlandse markt binnen de hele Takko-groep?

"Nederland is een belangrijke markt voor Takko Fashion, omdat mensen er heel ontvankelijk zijn voor ons aanbod. We zien hier een groot uitbreidingspotentieel en zijn van plan om ons winkelnetwerk in Nederland de komende 3 jaar met ongeveer 20 procent uit te breiden. Dit jaar zullen we de grens van 100 winkels in Nederland al ruimschoots overschrijden. We hebben een hele goede marktpositie bereikt, omdat we aanzienlijk goedkoper zijn dan andere aanbieders en tegelijkertijd een modieus en inspirerend assortiment bieden. Die specifieke plek in het aanbod is in Nederland gewoon niet heel goed ingevuld."


Willen jullie ook groeien als online speler?

"Nederland is 1 van de ongeveer 5 landen waar Takko een webshop heeft. Aan de ene kant kunnen we er een breder publiek mee trekken en aan de andere kant ook de bestaande klant er extra service mee verlenen. Namelijk online bestellen en afhalen, maar ook gratis retourneren in de winkels. We zien dat de helft van de bestellingen lokaal wordt opgehaald. Dat komt omdat we makkelijk bereikbaar zijn, op plekken met gratis parkeren. Maar we zien de fysieke winkels als onze core business en de webshop is een goede aanvulling daarop.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 50.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!