Specialist in verfbenodigdheden Versluis had voor miljoenen euro’s aan artikelen op voorraad. Met de software van Slimstock is hier een derde vanaf gegaan, terwijl de nee-verkopen juist daalden.
“Slim4 heeft ons inkoopproces twee keer zo efficiënt gemaakt.”, Bas Versluis, algemeen directeur bij Versluis Paint & Non Paint en Ellen van der Wens, inkoper bij Versluis Paint & Non Paint
Versluis Paint & Non Paint onderscheidt zich met artikelen van hoge kwaliteit tegen een eerlijke prijs en levert die direct uit voorraad. Dit laatste geeft uitdagingen, weet Bas Versluis die samen met z’n broer de scepter zwaait over het familiebedrijf. “Je streeft als bedrijf naar een gezonde balans tussen enerzijds je uitleveringsgraad en anderzijds je voorraadpositie, maar die balans sloeg bij ons door. Ik heb van mijn vader altijd geleerd ruim in te kopen, op gevoel, om vooral geen nee te hoeven verkopen aan klanten. Dit leidde er toe dat er bij ons op een gegeven moment wel erg veel voorraad stond.”
Snel terugverdiend
Uit een analyse bleek dat met de supply chain software van Slimstock de voorraad met een derde omlaag kon. De investering zou snel zijn terugverdiend. “Al zouden we de helft van dit besparingspotentieel realiseren, dan zou ik al dik tevreden zijn”, blikt de directeur terug op zijn keuze. Zeker zo belangrijk voor hem was dat de servicelevels omhoog zouden gaan. “We leveren onder andere aan retailers. Via online portals zien die precies wat er bij ons en bij andere leveranciers op voorraad staat. Kunnen wij een product even niet leveren, dan hebben ze met één muisklik een vergelijkbaar artikel bij de concurrent besteld.”
Rust in de organisatie
De invoering van Slim4 heeft zijn verwachtingen dik overtroffen. “Het is ons gelukt de volledige besparing te realiseren. Er is een derde van onze voorraad af en we hoeven minder nee te verkopen.” Zijn collega Ellen van der Wens, die bij Versluis de inkoop doet, is ook tevreden. “In het verleden had ik regelmatig discussies met sales over waarom een product niet op voorraad lag. Nu komt dat nauwelijks nog voor, en als het voorkomt kan ik ze direct laten zien wanneer een product weer wél beschikbaar is. Hierdoor is er rust gekomen in de organisatie.”
De invoering van Slim4 heeft ook het inkoopproces veel efficiënter gemaakt, voegt Versluis hieraan toe. “In het verleden waren we hier met twee man druk mee, nu doet Ellen dit in vier dagen in de week.”
Promotieplanner superhandig
Slim4 berekent de optimale bestelhoeveelheid op basis van het vraagpatroon van een artikel. “Dit alleen al was voor ons een enorme vooruitgang”, zeg Van der Wens. “In ons ERP, waarmee we voorheen de voorraad beheerden, moesten we de optimale bestelhoeveelheden handmatig per product aanpassen. Slim4 doet dit automatisch, op basis van trends, seizoenspatronen en zelfs de geplande promoties. Superhandig. Je kunt ingeven hoe lang een promotieactie duurt en na afloop schakelt Slim4 uit zichzelf weer over op het reguliere vraagpatroon.”
Meedenken met klanten
Directeur Bas Versluis kijkt terug op een succesvol project en roemt de samenwerking met Slimstock. Van dit laatste geeft hij een voorbeeld: “In het eerste jaar na livegang hadden we minder voorraad, maar moesten we nog steeds te vaak nee verkopen. We snapten niet hoe dat kon, totdat de consultants van Slimstock ons dit uitlegden. Het bleek dat we een suboptimale inrichtingskeuze hadden gemaakt. Nadat we dit hadden recht gezet ging het gelijk beter.”
Dat de inrichting van een systeem op advies van de IT-leverancier soms wordt aangepast, is volgens hem niet meer dan logisch. “Het is goed dat bedrijven elkaar stimuleren te verbeteren, dat is ook wat wij richting retailers doen. We denken met hen mee over hoe ze met onze producten hun marges kunnen vergroten, daar worden beide partijen beter van. Dat consultants van Slimstock ons triggerden om meer uit hun software te halen, vind ik alleen maar mooi. Samenwerken, samen groeien, dat is ons motto en die houding herken ik ook zeer bij Slimstock.”
Meer weten? Ga dan naar het retailportaal op onze website.
Reacties 0