Hornbach boekt weer meer winst en omzet, groei in Nederland zet door
Gepubliceerd op 25 maart 2025 om 09:45
Hornbach zag het afgelopen boekjaar zowel zijn omzet als winst toenemen. Ook het marktaandeel in Nederland groeide. Dat blijkt uit de voorlopige jaarcijfers van de Duitse doe-het-zelfketen.
Hornbach sloot het boekjaar af met een omzet van 6,2 miljard euro, een stijging van 0,6 procent ten opzichte van vorig jaar. De winst (aangepaste ebit) kwam uit op 270 miljoen euro, een plus van 6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Toen zag de doe-het-zelfketen zijn winst dalen van 290 miljoen euro (in 2022/2023) naar 254 miljoen euro.
In Nederland groeide het marktaandeel van Hornbach in de doe-het-zelfbranche met 1 procentpunt naar 28,1 procent. Specifieke omzet- en winstcijfers zijn niet bekend. De omzet in Duitsland, de thuisbasis van de bouwmarktketen, bleef stabiel op 2,8 miljard euro. De overige 8 Europese landen waar Hornbach actief is, zagen gezamenlijk de omzet met 2,4 procent groeien naar ruim 3 miljard euro. Hierdoor steeg het buitenlandse aandeel in de totale groepsomzet van 51,8 naar 52,4 procent.
De online omzet maakte 12,3 procent uit van de totale omzet van Hornbach Baumarkt AG. Hoewel dit iets lager is dan de 12,7 procent van vorig jaar, blijft e-commerce een strategische focus voor de retailer.
De definitieve cijfers en de verwachtingen voor het nieuwe boekjaar worden op 21 mei gepresenteerd. De doe-het-zelfketen is sinds 1997 in ons land actief en heeft hier 19 vestigingen, waaronder 1 Hornbach Vloeren in Kerkrade. In Duiven opent binnenkort een tweede winkel met vloeren. Die wordt gecombineerd met een nieuw concept: Hornbach Keukens en Badkamers.