De prijsproef voor biologisch voedsel heeft in de eerste drie weken nog geen omzetplus opgeleverd. Aan het experiment, een initiatief van het ministerie van Landbouw, doen 42 supermarkten in tien gemeenten mee. Het kortingspercentage bedraagt vijf tot veertig procent, verschillend per gemeente. Vooralsnog blijkt echter niet consumenten eerder biologisch kopen bij een lagere prijs.

Sinds vorige week wordt de korting niet meer zichtbaar gemaakt in het schap, maar merkt de klant dit pas bij de kassa. Een Super de Boer-eigenaar die meedoet aan het experiment: “Sinds die schapkaarten weg zijn, zakt de verkoop van biologische producten wat in. Het product dat het hardst loopt, is rundergehakt. Maar daarmee haal ik geen omzetplus, ik voorkom er net derving mee.”

Een ondernemer uit Brielle: “Het enige dat hier wel loopt zijn de eco-aardappelen, maar voor het overige blijven mensen nog steeds voor hun vertrouwde merken kiezen omdat ze denken dat bio duur is.” Een Plus-ondernemer uit Berkel-Enschot is iets positiever: “Pas bij kortingen tussen 25 en dertig procent zie ik de omzet wat stijgen en dan vooral in vers. In kw gebeurt heel weinig. Ik krijg momenteel wel wat extra klanten uit andere plaatsen, maar dat effect vertekent natuurlijk het beeld.”