Startup van de maand Dutchies: Een telefoonhoesje als fashionitem

Startup van de maand Dutchies: Een telefoonhoesje als fashionitem

Tijdens een rondreis door Afrika verloor Anne de Korte haar telefoon regelmatig uit het oog of vreesde ze dat hij gestolen zou worden. Het hoesje met touwtje dat ze gebruikte, vond ze allesbehalve stijlvol. Dus bedacht ze onderweg een fashionable telefoonhoes die je als tas kunt dragen – en dat bleek een schot in de roos.

Wanneer zag Dutchies het levenslicht? 

“In 2023 ben ik Dutchies gestart. Mijn man en ik hadden hiervoor best een drukke carrière. We gaven bewust onze carrières op om voor onbepaalde tijd te reizen door Afrika. Uiteindelijk werd dat 1 jaar.

Tijdens de reis begon ik met het uitwerken van het idee en het ontwerp van de hoesjes die je als tas kunt dragen door middel van een strap. Er zit een vakje in voor pasjes, zoals een pinpas en ID-kaart. Het assortiment blijft maar groeien met straps en hoesjes, maar inmiddels verkopen we ook AirPods-cases en telefoontasjes die passen bij de hoesjes. Ik had verwacht dat ik nog ander werk erbij moest zoeken, maar uiteindelijk was dat niet meer nodig.”

Wat is jullie visie en missie? 

“We willen...

Tijdens een rondreis door Afrika verloor Anne de Korte haar telefoon regelmatig uit het oog of vreesde ze dat hij gestolen zou worden. Het hoesje met touwtje dat ze gebruikte, vond ze allesbehalve stijlvol. Dus bedacht ze onderweg een fashionable telefoonhoes die je als tas kunt dragen – en dat bleek een schot in de roos.

Wanneer zag Dutchies het levenslicht? 

“In 2023 ben ik Dutchies gestart. Mijn man en ik hadden hiervoor best een drukke carrière. We gaven bewust onze carrières op om voor onbepaalde tijd te reizen door Afrika. Uiteindelijk werd dat 1 jaar.

Tijdens de reis begon ik met het uitwerken van het idee en het ontwerp van de hoesjes die je als tas kunt dragen door middel van een strap. Er zit een vakje in voor pasjes, zoals een pinpas en ID-kaart. Het assortiment blijft maar groeien met straps en hoesjes, maar inmiddels verkopen we ook AirPods-cases en telefoontasjes die passen bij de hoesjes. Ik had verwacht dat ik nog ander werk erbij moest zoeken, maar uiteindelijk was dat niet meer nodig.”

Wat is jullie visie en missie? 

“We willen graag iets goeds doen voor vrouwen. Ons team bestaat bijna volledig uit vrouwen, allemaal met een andere achtergrond. Sommigen hadden eerder geen werk, anderen verruilden een drukke carrière. Bij ons draait het niet alleen om werk, maar om een plek waar je je vrij voelt, kunt groeien en dingen kunt doen die je leuk vindt.

In Nederland hebben we die vrijheid. In Afrika is dat minder vanzelfsprekend. Daarom doneren we via ons doing good-programma 1 euro per verkochte hoes aan een project in Zuid-Afrika. Het is de droom om daar een atelier op te zetten, zodat ook vrouwen met veel minder kansen hun eigen pad kunnen creëren.

Het leven is kort. Maar als je later terugkijkt, wat wil je dan zien? Dát proberen we aan ons team, maar ook naar de buitenwereld uit te stralen. Tegenwoordig beland je al snel in een ratrace.”

Tekst loopt door onder het beeld.
20240616RZ-Berlin-09

 

De markt voor telefoonhoesjes is gigantisch. Hoe spring je daar tussenuit? 

“In het begin zeiden mensen ook tegen mij dat deze markt heel verzadigd is. Maar ik kon niet vinden wat ik zocht: blijkbaar was er toch een gat. Vanaf het begin focus ik op een mooi en goed product van hoge kwaliteit dat er fashionable uitziet.”

 

Hoe zou je de doelgroep omschrijven?

“Je trekt aan wat je uitstraalt. Ik begon Dutchies als drukke moeder en richtte mij dus op de vrouw die alle ballen in de lucht wil houden. Naarmate wij groeien en het team groeit, verbreedt die doelgroep. Zo komt de jongere doelgroep af op de kortere kettingen voor telefoons – bekend van TikTok. Sinds vorig jaar verkopen we ook een klaphoes waarmee we een oudere doelgroep aantrekken en we verkopen telefoonhoesjes voor mannen.”

In het eerste jaar kwam de omzet uit op 1 miljoen euro, waarna die met 250 procent per jaar groeide. Wat belooft dit nog meer? 

“Die groei vind ik nog steeds bizar en overweldigend. Ik had geen ervaring in de e-commerce, net als mijn team. Zo snel groeien gaat met vallen en opstaan en brengt uitdagingen met zich mee.

 

In het eerste jaar was het echt een chaos en overviel het mij weleens. Ik heb weleens om 1 uur ’s nachts huilend bestellingen staan inpakken omdat ik het niet overzag. Cashflow en liquiditeit zijn een uitdaging en ook data worden steeds belangrijker. Inmiddels hebben we 14 collecties en er komen er nog 8 aan. Dan moeten we wel onze data goed hebben: anders kopen we of te weinig of te veel in.”

Tekst loopt door onder het beeld.

dutchies7

Vorig jaar december openden jullie een pop-upstore in Benschop. Smaakt dat naar meer? 

“De pop-upstore is nog steeds open omdat 'ie goed loopt. Nu zijn we gevestigd in een dorp maar mensen komen uit het hele land langs. Ik zou het dus best in een winkelstraat willen proberen.”

In 2024 breidden jullie uit naar Duitsland het Verenigd Koninkrijk. Dit jaar ligt de focus op meerdere Europese landen. Welke zijn dat? 

“Klein beginnen en dan uitbreiden is onze strategie. We zijn nu bezig met een uitrol in Frankrijk en hopen later dit jaar ook in Spanje en Italië uit te rollen. Het is daar lekker weer en de vrouwen gaan daar zonder jas en tas naar buiten, dus dan is ons product handig. Ook de Nordics zouden een volgende stap kunnen zijn omdat ze daar van kwaliteitsproducten houden.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst? 

“Ik wil van Dutchies een internationaal merk maken waarmee we Nederland trots maken. We heten niet voor niets ‘Dutchies’. Om te beginnen hebben we dit jaar als doel dat de helft van de omzet buiten Nederland afkomstig is.

Ook is het opzetten van het atelier een grote droom. Naast onze pop-upstore en webshop zijn onze producten te koop bij 20 verkooppunten. Dit jaar willen we dat aantal uitbreiden.”

dutchies2

Beeld: oprichter Anne de Korte 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!