Wibra lijkt een van de grote winnaars van de grote leegloop in de retail. De Nederlandse discounter neemt in rap tempo nieuwe locaties in gebruik, waaronder 41 voormalige Blokker-winkels in Nederland. Tegelijkertijd breidt Wibra verder uit in België, waar het onder meer naar de winkels van Casa kijkt dat begin vorige maand failliet ging. Met de groei komt ook vernieuwing: “We zijn niet meer het lelijkste eendje van de winkelstraat”, aldus ceo Bas Duijsens tegen RetailTrends.
Wat was voor Wibra de aanleiding om juist deze 41 Blokker-locaties over te nemen?
“We hebben gekeken: waar zat Blokker, waar zouden wij graag willen zitten, waar kunnen we reloceren naar een betere plek? Zo simpel is het eigenlijk – we zijn gewoon winkeltje aan het spelen. Een aantal panden hebben we al zeker, andere zijn nog ‘pending’. Uiteindelijk worden het er misschien wel 45 tot 50. Er zijn veel kapers op de kust en er zijn ook zeker locaties die we graag hadden...
Wibra lijkt een van de grote winnaars van de grote leegloop in de retail. De Nederlandse discounter neemt in rap tempo nieuwe locaties in gebruik, waaronder 41 voormalige Blokker-winkels in Nederland. Tegelijkertijd breidt Wibra verder uit in België, waar het onder meer naar de winkels van Casa kijkt dat begin vorige maand failliet ging. Met de groei komt ook vernieuwing: “We zijn niet meer het lelijkste eendje van de winkelstraat”, aldus ceo Bas Duijsens tegen RetailTrends.
Wat was voor Wibra de aanleiding om juist deze 41 Blokker-locaties over te nemen?
“We hebben gekeken: waar zat Blokker, waar zouden wij graag willen zitten, waar kunnen we reloceren naar een betere plek? Zo simpel is het eigenlijk – we zijn gewoon winkeltje aan het spelen. Een aantal panden hebben we al zeker, andere zijn nog ‘pending’. Uiteindelijk worden het er misschien wel 45 tot 50. Er zijn veel kapers op de kust en er zijn ook zeker locaties die we graag hadden willen hebben, maar net achter het net hebben gevist. Wibra is weliswaar een goede huurder, we zijn een zeer gezond bedrijf, maar we zullen zeker niet de hoofdprijs qua huur betalen.”
Over kapers op de kust gesproken: Kik heeft ook een groot aantal Blokker-panden ingelijfd. Hoe kijk je daarnaar?
“Dat is maar goed ook. Een lege winkelstraat is ook niks. De verschraling van de winkelstraat is al triest genoeg, dus hoe sneller er nieuwe winkels openen, hoe beter voor iedereen. Ik heb liever een aantrekkelijke buurman die veel publiek trekt dan een leegstaand pand.”
Kun je iets vertellen over de Blokker-panden die jullie hebben overgenomen en de ligging ervan?
“Ze liggen verspreid over het hele land: van Valkenburg tot Groningen en van Lisse tot Dieren. Toen ik aantrad als ceo werd gezegd: we gaan een ‘wittevlekkenplan’ maken. Die witte vlekken zijn we al redelijk aan het invullen, maar we kiezen ook voor plekken die niet op het plan staan. Wibra doet het gewoon op heel veel plekken goed. Je zult ons niet snel zien in een Kalverstraat of Koopgoot. Dat past niet bij ons huurplaatje en ook niet bij ons concept. Wij floreren juist in de buurt van bekende ketens als Bruna of Kruidvat, waar we echt iets toevoegen aan het dagelijkse boodschappenrondje van mensen.”
Wat betekent deze stap voor jullie totale winkelbestand?
“Begin dit jaar zaten we op zo’n 300 winkels. We openen nu gemiddeld 2 winkels per week en willen met meer dan 50 locaties per jaar groeien. Nou, daarmee staat onze kleine schattige Veluwse Wibra-organisatie behoorlijk onder druk kan ik je vertellen. Dus in dat opzicht is het helemaal niet erg dat we niet elke Blokker-locatie hebben gekregen waar we onze zinnen op hadden gezet. Tegen het eind van dit jaar zullen we zeker richting de 350 winkels gaan, en misschien zelfs eroverheen.
België telt daarbij ook mee. We zijn daar opnieuw aan het uitbreiden via voormalige winkels van interieurwinkelketen Casa. Die locaties passen goed bij onze formule en helpen ons terug te keren naar plekken waar we ooit geliefd waren. Ook in Frankrijk zijn we aan het groeien. In mei opent onze tweede winkel in de regio van Lille en we zijn bezig met nog 2 winkels, meer richting het zuiden.
De winkel in Lille die al open is, slaat erg goed aan. Dat is best bijzonder toch? Kijk, in Nederland is iedereen opgegroeid met Wibra, of je er nou naartoe moest van je moeder of niet. In België is dat niet anders. Maar in Frankrijk kent niemand ons. Het concurrentieveld is er ook heel anders dan hier. Er zitten bekende ketens zoals Action en Zeeman, maar we hebben er ook te maken met lokale ketens en grote hypermarchés die een vaak prijsagressief non-food assortiment hebben. En een grote marketingcampagne voor 1 winkel hebben we niet gedaan, dus ik ben bijzonder trots dat we in Frankrijk succes hebben.”
Worden de nieuwe winkels ook allemaal Wibra ‘nieuwe stijl’?
“Ja, het merendeel wel. Inmiddels is ongeveer 2 derde van ons winkelbestand vernieuwd of helemaal verbouwd. Sommige winkels krijgen alleen een facelift, andere worden compleet aangepakt. Met nieuwe winkelinrichting, ledverlichting, nieuwe vloeren en betere signing zijn we echt niet meer ‘het lelijkste eendje van de straat’. En het betaalt zich uit: de winkels doen het dubbelcijferig beter dan voorheen.”
Wanneer openen de eerste nieuwe winkels op Blokker-locaties en hoe ziet de planning eruit?
“We zitten nu vol in de uitrol. Niet alle winkels die we openen zijn overigens op voormalige Blokker-locaties. De planning zit tot en met augustus helemaal vol. De eerste winkels zijn al open, gevolgd door nieuwe openingen in de komende maanden. En zoals ik al zei: er komen er vast nog een paar bij. Niet elke locatie is al definitief, maar we zijn zeker nog niet klaar met uitbreiden.”