De mensen willen diefstalgevoelige producten aanraken voor het maken van een aankoopbeslissing. Afgesloten displays hebben dan ook een negatieve invloed op het koopgedrag. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van GfK. Daarbij werden 1.200 consumenten in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Spanje ondervraagd over de productgroepen cosmetica, textiel, schoeisel, alcohol en gsm’s.

Het kunnen aanraken blijkt het belangrijkst te zijn bij kleding en schoenen. Liefst 93 procent van de consumenten wil in staat zijn om zulke aankopen eerst eenvoudig te kunnen passen. Maar ook het zelfstandig kunnen lezen van informatie op verpakkingen van cosmetica (88 procent) en sterke drank (83 procent) is belangrijk voor de klant.

Van de consumenten heeft 73 procent wel eens afgezien van een aankoop omdat het product achter glas gepresenteerd werd. Een meerderheid van de ondervraagden keurt het wegbergen van producten achter bijvoorbeeld glas dan ook af als antidiefstaloplossing. Hardtags op flessen en kleding worden het meest geaccepteerd als oplossing tegen diefstal.