'Action meest waardevolle retailmerk van Nederland'
Gepubliceerd op 14 april 2025 om 12:46
Action is het meest waardevolle retailmerk van Nederland. De merkwaarde van de discounter is met 52 procent gestegen naar ruim 4,8 miljard dollar. Dat blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands Report 2025.
De lijst wordt aangevoerd door Booking.com, gevolgd door Heineken en ING. Action is op plaats 6 de hoogst genoteerde retailer. "Het wordt gezien als een retailer die veel waar voor je geld en gemak biedt en is zijn kernbelofte van ultra laaggeprijsde en seizoensgebonden producten blijven waarmaken", meldt Kantar. Action opende vorig jaar 352 nieuwe winkels, waaronder de eerste in Roemenië en Portugal.
Spar staat op plaats 9 met een merkwaarde van 2,7 miljard dollar. Albert Heijn is 13e, Coolblue 15e. Rituals staat op plek 16 en behoort met een toename van 33 procent tot de grootste stijgers. De merkwaarde van de beautyretailer bedraagt volgens het rapport ruim 1,2 miljard dollar. De groei van Rituals werd aangewakkerd door de uitbreiding naar Azië.
E-commerceplatform Bol staat op plek 17. Andere retailers in de lijst zijn Jumbo (20), Hema (23), Plus (29) en Etos (30).
Voor het rapport gebruikt Kantar een combinatie van financiële cijfers en consumentenonderzoek. Zo'n 57.000 respondenten gaven hun mening.
In het Retail Merkenonderzoek 2025 van Hendrik Beerda kwam Kruidvat als sterkste naar voren. De drogisterijketen stootte Bol na 10 jaar van de troon. In dat onderzoek wordt gemeten hoe sterk klanten een merk waarderen.