'Jumbo goed op weg, HEMA blijft achter bij toegankelijkheid webwinkels'
Gepubliceerd op 16 april 2025 om 09:27
De meeste grote Nederlandse webwinkels zijn nog niet goed toegankelijk voor mensen met een functiebeperking. Dat blijkt uit onderzoek van digitaal bureau Level Level naar de digitale toegankelijkheid van de 15 grootste webwinkels.
Hoewel er lichte vooruitgang is geboekt ten opzichte van vorig jaar, is het bij 6 van de 15 webwinkels niet mogelijk om een bestelling te plaatsen zonder gebruik van een muis. Dit vormt een belemmering voor onder andere mensen met een visuele of motorische beperking, die afhankelijk zijn van toetsenbordnavigatie of schermlezers. Vorig jaar kon er bij 8 van de 15 webwinkels geen bestelling worden geplaatst zonder gebruik van een muis.
Jumbo scoort hoog, HEMA blijft achter
De meest toegankelijke webwinkel onder de grote spelers is Apple. Jumbo staat als beste Nederlandse retailer op de tweede plek. Daarna volgen MediaMarkt en Zalando op een gedeelde derde plaats.
Onderaan de lijst staat HEMA. Ook H&M, HelloFresh, Coolblue en HEMA blijven volgens de onderzoekers achter. Zo is het om een account te maken bij Coolblue nodig om een ontoegankelijke CAPTCHA puzzel in te vullen. Bij HEMA ontbreekt een visuele focusindicator, wat de site onbruikbaar maakt voor toetsenbordgebruikers.
Volgens de onderzoekers verbeterden vooral de websites van Jumbo, MediaMarkt en Wehkamp. Tegelijkertijd zijn er retailers die juist achteruit zijn gegaan in toegankelijkheid.
Vanaf 28 juni 2025 wordt digitale toegankelijkheid wettelijk verplicht onder de European Accessibility Act. Webwinkels die dan niet voldoen aan de richtlijnen riskeren sancties van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).