Sustainable Retail: Bol bespaart karton, lijm en uitstoot met vernieuwde inpakmachines

Sustainable Retail: Bol bespaart karton, lijm en uitstoot met vernieuwde inpakmachines

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.


Bol

Bol heeft zijn inpakmachines voor bestellingen van 1 artikel aangepast. Ze gebruiken nu 27 procent minder karton en 60 procent minder lijm dan voorheen. Per pakket leidt dat tot een co2-reductie van 28 procent. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Zo’n kwart van alle pakketten die dagelijks worden verwerkt in het bol fulfilment center in Waalwijk wordt ingepakt door deze zogenoemde mono-inpakmachines. Bol is naar eigen zeggen de eerste e-commercepartij in Europa die deze nieuwe ombouwtechnologie in samenwerking met fabrikant CMC toepast op de bestaande inpakmachines.


Decathlon

Decathlon Duitsland gaat inzetten op het recyclen van gebruikte en tennis- en padelballen. Op de racketsportafdeling in een aantal winkels staan nu inzameltonnen van het Nederlandse bedrijf Renewaball, waarin klanten hun gebruikte ballen kunnen deponeren. Renewaball ontdoet...

Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.


Bol

Bol heeft zijn inpakmachines voor bestellingen van 1 artikel aangepast. Ze gebruiken nu 27 procent minder karton en 60 procent minder lijm dan voorheen. Per pakket leidt dat tot een co2-reductie van 28 procent. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten. Zo’n kwart van alle pakketten die dagelijks worden verwerkt in het bol fulfilment center in Waalwijk wordt ingepakt door deze zogenoemde mono-inpakmachines. Bol is naar eigen zeggen de eerste e-commercepartij in Europa die deze nieuwe ombouwtechnologie in samenwerking met fabrikant CMC toepast op de bestaande inpakmachines.


Decathlon

Decathlon Duitsland gaat inzetten op het recyclen van gebruikte en tennis- en padelballen. Op de racketsportafdeling in een aantal winkels staan nu inzameltonnen van het Nederlandse bedrijf Renewaball, waarin klanten hun gebruikte ballen kunnen deponeren. Renewaball ontdoet vervolgens de gebruikte ballen van hun vilt, versnippert het rubber en verwerkt die tot nieuwe ballen gemaakt van 100 procent Europese schapenwol, katoen en deels nieuw rubber. Wereldwijd worden jaarlijks circa 350 miljoen tennisballen verbruikt, waarvan 97 procent bij het afval belandt. Bovendien dragen slijtage en afbraak van de ballen bij aan de verspreiding van microplastics in de natuur en vervuilen ze onder meer de oceanen.


De Slegte

Boekhandel De Slegte introduceert herbruikbare verzendverpakkingen voor online bestellingen via het platform BOXO Return. De boekhandel ziet herbruikbare verzendverpakkingen als een passende keuze voor zijn klanten, die bewust kiezen voor gebruikte boeken. Als er een inleverpunt in de buurt is, kunnen klanten deze optie selecteren tijdens het afrekenen. Na ontvangst van de bestelling kan de verpakking worden teruggebracht naar een inleverpunt of worden gebruikt om een retourzending te versturen. Zodra de verpakking is ingeleverd, ontvangen klanten direct hun statiegeld terug en wordt de verpakking opnieuw ingezet door webwinkels.


Droppie

Recyclewinkel Droppie heeft zijn vierde en grootste locatie geopend in winkelcentrum Smaragdplein in Utrecht. Dit is de eerste stap in de landelijke uitrol na 3 vestigingen in Amsterdam, waarbij al bijna 50.000 kg materiaal is ingezameld. In de Droppie-vestiging kunnen consumenten en lokale ondernemers gebruikte items – van textiel, e-waste, plastic verpakkingen en drankkartons tot frituurvet, oliën en statiegeldverpakkingen –inleveren en recyclen. Ze krijgen daarvoor een beloning in de Droppie-app, met de optie om de beloning zelf te houden of te doneren aan een goed doel. Op de Utrechtse locatie van 500 vierkante meter kunnen ook witgoed en matrassen worden ingezameld. Ook is het de eerste Droppie-winkel waar duurzame en circulaire producten verkocht worden, zoals van Pieter Pot. Droppie heeft de ambitie om het concept dit jaar uit te breiden naar 15 tot 20 locaties in Nederland.


John Lewis

Klanten van het Britse warenhuis John Lewis kunnen voortaan in alle vestigingen kleding, accessoires en woonartikelen laten reinigen, repareren of aanpassen. Naast stomerij- en handtassenreparaties worden ook dekbedden, beddengoed, gordijnen en tapijten gereinigd. Volgens Director of Services and Hospitality Katie Papakonstantinou biedt reparatie klanten een extra service voor zowel nieuwe als dierbare oudere producten. Tijdens een succesvolle proefperiode waren vooral kleine naadreparaties en broekaanpassingen populair. Leden van het loyaliteitsprogramma van het warenhuis ontvangen standaard 5 procent korting op losse reparaties. 


RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!