Kleinere ongebonden slijters zullen het de komende jaren moeilijk krijgen. Die conclusie valt te lezen in het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 van Van Es Marketing Services. Ook blijkt uit het rapport dat steeds meer slijterijen zich aansluiten bij een commercieel samenwerkingsverband, back office en front office. Inmiddels maakt meer dan de helft van de slijterijen deel uit van zo’n samenwerkingsverband.

“Deze markttendens wordt mede veroorzaakt door de toenemende concurrentie van supermarkten die met het alles-onder-één-dak principe veel klanten trekken”, aldus het rapport. Door middel van samenwerking proberen veel slijterijen het hoofd te bieden aan de toenemende “serieuze bedreiging” van de supermarkt.

Wijn levert daarnaast een steeds belangrijker bijdrage aan de omzet van slijterijen in ons land. Wijn is inmiddels goed voor veertig procent van de totale omzet, negen procent meer dan in 2004. Het omzetaandeel gedistilleerd daalde juist met negen procent, naar 36 procent. Bier en malt zijn daarnaast goed voor vijftien procent, en alcoholvrije dranken voor vier procent van de omzet.
Vooral de vraag naar duurdere, kwalitatief goede wijnen neemt toe, aldus het rapport. De gemiddelde besteding per fles is toegenomen.

Andere trends: wijn uit niet-Europese landen wordt populairder, de bierconsumptie daalt, en het aandeel van de eens bijzonder populaire premixen daalt sterk. In totaal wordt de jaarlijkse besteding aan drank voor thuisgebruik geschat op ongeveer 4,5 miljard euro.