Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Circulr
Het Nederlandse sportmerk Circulr heeft bij de 100e Nederlandse sportvereniging een ClubHub geopend. Bij sportclubs met een ClubHub kunnen leden hun afgedankte sportspullen inleveren, die vervolgens worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen of opnieuw ingezet. Zo wordt voorkomen dat deze materialen eindigen in het restafval of verbrandingsoven. “Elke ingezamelde sportbroek, elk oud shirt is een stap richting een circulaire toekomst,” aldus Floris Verheij, medeoprichter van Circulr. Met steun van sportmerken, bedrijven en de overheid wil ClubHub het netwerk de komende 2 jaar uitbreiden naar 500 verenigingen.
Hugo Boss
Hugo Boss heeft NovaPoly ontwikkeld, een gerecycled polyestergaren gemaakt van productieafval en gerecycled textiel. De vezel bevat een natuurlijke toevoeging die biologische afbraak in het milieu bevordert. Het kledingmerk heeft het exclusieve gebruiksrecht voor het eerste jaar. Daarna...
Of het nu gaat om het groener maken van hele grote ketens of kleine initiatieven van lokale ondernemers. RetailTrends geeft tweewekelijks een overzicht van retailers en merken die inzetten op duurzaamheid.
Circulr
Het Nederlandse sportmerk Circulr heeft bij de 100e Nederlandse sportvereniging een ClubHub geopend. Bij sportclubs met een ClubHub kunnen leden hun afgedankte sportspullen inleveren, die vervolgens worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen of opnieuw ingezet. Zo wordt voorkomen dat deze materialen eindigen in het restafval of verbrandingsoven. “Elke ingezamelde sportbroek, elk oud shirt is een stap richting een circulaire toekomst,” aldus Floris Verheij, medeoprichter van Circulr. Met steun van sportmerken, bedrijven en de overheid wil ClubHub het netwerk de komende 2 jaar uitbreiden naar 500 verenigingen.
Hugo Boss
Hugo Boss heeft NovaPoly ontwikkeld, een gerecycled polyestergaren gemaakt van productieafval en gerecycled textiel. De vezel bevat een natuurlijke toevoeging die biologische afbraak in het milieu bevordert. Het kledingmerk heeft het exclusieve gebruiksrecht voor het eerste jaar. Daarna wil het de vezel licentiëren aan andere partijen in de mode-industrie, zodat de vezel breder toegankelijk wordt. Onder het Boss The Change-programma verschijnt NovaPoly vanaf oktober in de eerste Boss Green-items, waarna de vezel vanaf de zomer 2026 ook in geselecteerde performancewear wordt toegepast. De innovatie past binnen de duurzaamheidsambities van Hugo Boss, waaronder het terugdringen van microplastics en het ontwikkelen van alternatieven voor traditionele polyester- en polyamidevezels.
Jumbo
Jumbo gaat samen met De Vegetarische Slager, Alpro, HAK, Intersnack en Wageningen University en Research (WUR) onderzoeken hoe zij klanten in de winkel kunnen stimuleren om vaker te kiezen voor plantaardige eiwitten. Het gaat om een 2-jarige publiek-private samenwerking genaamd Shifting Shelves. Er vinden innovatieve pilots plaats op de winkelvloer, zoals nieuwe schapposities en opvallende signing. Daarnaast wordt er grondig onderzoek verricht, van literatuurstudies en klantonderzoek tot tests in een virtuele supermarkt. De inzichten uit deze samenwerking dragen volgens Jumbo bij aan de ambities van de supermarktketen op het gebied van klimaat en gezondheid.
Primark
De Ierse modeketen Primark introduceert zijn ‘Love It for Longer’-reparatieworkshops in de Verenigde Staten. De aftrap vindt plaats in 2 Amerikaanse vestigingen: Staten Island (New York) en Tysons Corner Center (Virginia), net buiten Washington D.C. Tijdens de gratis te volgen workshops leren geïnteresseerden eenvoudige herstel- en upcyclingtechnieken, zoals het repareren van zomen of het aanzetten van knopen en zakken. Elke deelnemer ontvangt een naaisetje, reparatieboekje en herbruikbare tas om thuis verder aan de slag te gaan. Primark lanceerde de workshops in 2022 en heeft inmiddels bijna 400 gratis sessies georganiseerd in winkels in het VK, Ierland, Nederland, Italië, België, Spanje en Frankrijk. Met de workshops wil de kledingretailer mensen stimuleren om hun kleding langer te dragen en laten zien dat duurzaamheid voor iedereen binnen handbereik is.
WE Fashion
WE Fashion heeft zich aangesloten bij het internationale Science-Based Target initiative (SBTi). Dat betekent dat het Nederlandse modebedrijf officieel de ambitie heeft uitgesproken om zijn co2-uitstoot op een wetenschappelijk onderbouwde manier te verminderen, in lijn met de klimaatdoelen van het Akkoord van Parijs. WE Fashion richt zich naast de eigen operatie nu ook op verduurzaming van de toeleveringsketen, onder meer door duurzamere grondstoffen te gebruiken en efficiënter samen te werken met leveranciers. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al flink geïnvesteerd in verduurzaming van zijn eigen processen. Zo is in alle winkels LED-verlichting doorgevoerd, worden alle bedrijfsactiviteiten aangedreven door 100 procent groene stroom en liggen er 3.280 zonnepanelen op het centrale magazijn. Ook is inmiddels 96 procent van het wagenpark in Nederland elektrisch en rijdt 30 procent van het transport sinds 2023 uitstootvrij.
RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.