Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Action en Under Armour.
Winnaar: Action
Groei, groei, groei. Dat is het credo bij Action en het afgelopen kwartaal was daar geen uitzondering op. Vergeleken met de eerste 3 maanden van vorig jaar steeg de netto-omzet met 17 procent naar 3,5 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan de 49 nieuwe winkels die werden geopend. Maar ook in de bestaande winkels vlogen geurkaarsen, opbergboxen, knutselspullen en tuinaccessoires als warme broodjes over de toonbank en groeide de like-for-like omzet met 6,2 procent. De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met 17 procent, naar 464 miljoen euro. Action denkt in het volgende kwartaal winkel nummer 3.000 te openen. Dit najaar duikt de koopjesketen voor het eerst op in Roemenië.
Under Armour
Tja, groeien. Dat willen ze bij Under Armour ook wel. Dat wil alleen nog niet zo vlotten. Het Amerikaanse sportmerk drukte vorig jaar op de reset-knop en is, in de woorden van ceo Kevin Plank, bezig 'de relevantie van het...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Action en Under Armour.
Winnaar: Action
Groei, groei, groei. Dat is het credo bij Action en het afgelopen kwartaal was daar geen uitzondering op. Vergeleken met de eerste 3 maanden van vorig jaar steeg de netto-omzet met 17 procent naar 3,5 miljard euro. Die groei was vooral te danken aan de 49 nieuwe winkels die werden geopend. Maar ook in de bestaande winkels vlogen geurkaarsen, opbergboxen, knutselspullen en tuinaccessoires als warme broodjes over de toonbank en groeide de like-for-like omzet met 6,2 procent. De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met 17 procent, naar 464 miljoen euro. Action denkt in het volgende kwartaal winkel nummer 3.000 te openen. Dit najaar duikt de koopjesketen voor het eerst op in Roemenië.
Under Armour
Tja, groeien. Dat willen ze bij Under Armour ook wel. Dat wil alleen nog niet zo vlotten. Het Amerikaanse sportmerk drukte vorig jaar op de reset-knop en is, in de woorden van ceo Kevin Plank, bezig 'de relevantie van het merk nieuw leven in te blazen'. Betere producten, meer storytelling, wijzigingen op het vlak van de distributie - dat werk. Het doel: duurzame, winstgevende groei. Maar nu nog even niet. Under Armour belandde afgelopen boekjaar in de dieprode cijfers. Het verlies kwam op omgerekend 180 miljoen euro uit, waar een jaar eerder nog een winst van 207 miljoen werd geboekt. De omzet daalde met 9 procent naar 4,5 miljard euro. Desondanks beter dan verwacht, als we Plank mogen geloven. De topman ziet 'duidelijke vooruitgang'.