Fraenck, het 'Arnhemse Freitag'

Fraenck, het 'Arnhemse Freitag'

Een rugzak van een oud reclamezeil of een shopper van afgedankte treinstof: bij Fraenck krijgen restmaterialen een nieuw leven. Vanuit Arnhem bouwt het duurzame en sociale tassenmerk gestaag aan een nieuw soort modebedrijf waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook een nieuwe kans krijgen. Een label waar vakmanschap, circulariteit en sociaal ondernemerschap hand in hand gaan.


De basis voor Fraenck werd gelegd aan de kunstacademie in Arnhem, waar ontwerpers Ratna Ho en Pascal Mulder elkaar leerden kennen. Zij studeerde fashion design, hij product design. Fun fact: Ho wilde het liefst modeontwerpster worden en Mulder droomde van een carrière als concertpianist.


Na de kunstacademie studeert Ho haar verder aan het gerenommeerde Central Saint Martins in Londen, terwijl Mulder aan een keramiekcollectie werkt. Eenmaal terug uit Engeland bundelden de 2 ontwerpers in 2018 hun krachten en maakten ze hun eerste tassencollectie van restmaterialen uit een lokale zeilmakerij. Fraenck was geboren.


Sinds 2024 staat Ratna Ho alleen aan het roer van Fraenck en is daarmee de enige bestuurder en aandeelhouder van het...

Een rugzak van een oud reclamezeil of een shopper van afgedankte treinstof: bij Fraenck krijgen restmaterialen een nieuw leven. Vanuit Arnhem bouwt het duurzame en sociale tassenmerk gestaag aan een nieuw soort modebedrijf waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ook een nieuwe kans krijgen. Een label waar vakmanschap, circulariteit en sociaal ondernemerschap hand in hand gaan.


De basis voor Fraenck werd gelegd aan de kunstacademie in Arnhem, waar ontwerpers Ratna Ho en Pascal Mulder elkaar leerden kennen. Zij studeerde fashion design, hij product design. Fun fact: Ho wilde het liefst modeontwerpster worden en Mulder droomde van een carrière als concertpianist.


Na de kunstacademie studeert Ho haar verder aan het gerenommeerde Central Saint Martins in Londen, terwijl Mulder aan een keramiekcollectie werkt. Eenmaal terug uit Engeland bundelden de 2 ontwerpers in 2018 hun krachten en maakten ze hun eerste tassencollectie van restmaterialen uit een lokale zeilmakerij. Fraenck was geboren.


Sinds 2024 staat Ratna Ho alleen aan het roer van Fraenck en is daarmee de enige bestuurder en aandeelhouder van het merk. Daarover zegt ze: “Het is soms pittig, maar ik kan makkelijker keuzes maken en richtingen bepalen.” Een compagnon of aandeelhouder erbij in de toekomst sluit ze niet uit. “Het is leuker én je hebt meer slagkracht.”  

Tekst loopt door onder de afbeelding.

FRAENCK JPEG


Social enterprise

De naam ‘Fraenck’ is een creatieve knipoog naar het Engelse ‘to be frank’ – eerlijk zijn. Die eerlijkheid vormt de kern van het merk. Het merk werkt uitsluitend met restmaterialen en dit vormt ook de basis van de filosofie.

 

Ook het sociale aspect is verankerd in de identiteit van het label. Als social enterprise werkt het onder meer samen met zorgorganisatie Siza. Via leerwerktrajecten biedt het mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt nieuwe kansen. De doelgroep is heel divers, aldus Ho. “Het is een gemêleerde groep. Van jong tot oud, maar ook vluchtelingen. Ik ben daar ontzettend trots op.”


Sommigen van hen spreken de Nederlandse taal bij binnenkomst nog niet, maar leren de taal op de werkvloer. “Gelukkig is de taal van vakmanschap universeel”, zegt Ho. Tussen 2020 en 2024 bood het bedrijf in totaal 107 leerwerkplekken, waarvan er 13 mensen succesvol doorstroomden naar betaald werk. Het huidige team bestaat uit 7 medewerkers, waarvan 4 een leerwerktraject volgen.

Van restmateriaal tot eyecatcher

Met het gebruik van gerecyclede materialen doet Fraenck enigszins denken aan het Zwitserse merk Freitag. Volgens Ho is die vergelijking een ‘groot compliment’: ze vindt het een mooi, sterk en degelijk concept. “En eerlijk gezegd: de dag dat Fraenck-tassen worden nagemaakt, zie ik ook als een compliment.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

fraenck_ (1)


Fraenck verwerkte tot eind 2024 meer dan 31.495 kilo aan restmaterialen – van zeildoek en bannermateriaal tot kunstleer.


De klanten die Fraeck aantrekt zijn heel divers volgens Ho. “Toen we begonnen dacht ik dat mensen het wel zouden kopen vanwege ‘het goede verhaal’, maar dat zit toch anders. Mensen voelen zich vaak eerst aangetrokken tot het product. Dat het daarnaast ook sociaal en duurzaam is, is een dubbele win.”


Duurzaam is tegenwoordig een hot topic, maar dat is niet altijd zo geweest. “Een paar jaar geleden begreep niemand op beurzen wat duurzaamheid inhield. Nu hoef je het niet meer uit te leggen”, blikt ze terug. Datzelfde geldt ook voor sociaal ondernemerschap, wat steeds meer terrein begint te winnen. “Het is een kwestie van een lange adem.”


Een andere les die Ho door de jaren heen leerde, is dat ambacht klanten trekt. Sinds 2017 heeft Fraenck een eigen flagshipstore in de Beekstraat, in hartje Arnhem. De collecties worden daar gemaakt, bedacht en verkocht. Klanten die binnen stappen krijgen op die manier ook een inkijkje in het productieproces.

Werkplaats en winkel in 1

De fysieke winkel in Arnhem is eigenlijk het kloppend hart van Fraenck. Volgens Ho is de winkel in eerste instantie opgericht om de consumentencollectie in de markt te brengen. “Met de winkel willen we meer naamsbekendheid opbouwen, marktonderzoek doen en mensen kennis laten maken met het ambachtelijke handwerk.”

Tekst loopt door onder de afbeelding. Beeld: de flagshipstore in de Beekstraat in Arnhem.

fraenck_ (3)


Het pand met een winkeloppervlakte van 360 vierkante meter is dus niet alleen een winkel, maar ook een atelier, showroom en een ontmoetingsplek. Klanten kunnen er ook zelf aan de slag door hun eigen tas samen te laten stellen. Daarnaast verkoopt de winkel er ook duurzame producten van andere (lokale) ontwerpers. De producten van Fraenck worden ook verkocht via de eigen webshop en liggen daarnaast – hoewel het niet de focus is van het merk – in een handjevol winkels in Nederland en 1 in België.


Een tweede fysieke locatie, een winkel op station Arnhem Centraal, was 4 jaar lang in gebruik, maar moest in 2024 zijn deuren sluiten. Ho: “We hadden daar een A1-locatie en omdat ze daar gingen bouwen moesten we eruit. Voorlopig hebben we geen plannen om nieuwe winkels te openen. Misschien als er iets moois op ons pad komt.”


Focus op b2b

De focus van Fraenck is in de laatste jaren verschoven van b2c naar voornamelijk b2b, hoewel b2c wel blijft bestaan. Volgens Ho maakt het bedrijf veel meer impact wanneer het met grote bedrijven samenwerkt. “Wij upcyclen ook weer hun materiaal.” Bovendien geeft b2b ook meer zekerheid, aldus de oprichter.


Bedrijven en retailers als Zeeman, Bever, het Rijksmuseum en de NS gingen al samenwerkingen met het Arnhemse merk aan, onder meer voor relatiegeschenken en gepersonaliseerde merchandise. Volgens Ho volgt er dit jaar nog een samenwerking met een ‘outdoormerk dat heel mooi tussen Zeeman en Bever past’.  

Swipe in het carrousel om meer beelden te zien.

Carrousel

 

Sinds een tijdje richt Fraenck zich ook op de technische en medische markt. “Naast dat wij tassencollecties maken, zijn we ook een stevig, technisch merk aan het worden voor alle complexe, technische vraagstukken op het gebied van technisch textiel. ” Zo maakt de social enterprise lantaarnpaal-hoezen en tenten voor elektriciteitshuisjes voor Alliander en bedenkt het oplossingen voor de medische markt.


‘Net begonnen’

Oprichter Ho streeft ernaar dat Fraenck binnen 5 jaar een begrip in Nederland is. Naar eigen zeggen voelt het voor de ondernemer alsof ze ‘net is begonnen’.


Ondanks de uitbreiding naar andere markten blijft de kern van Fraeck bij tassen. “Ze zeggen: ‘schoenmaker, blijf bij je leest’. Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen. Er is nog zo veel te ontdekken op het gebied van tassen.”

Beeld: mede-oprichter Ratna Ho (rechts). 

fraenck_ (2)

 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!