Intergamma ziet omzet groeien ondanks uitdagend jaar
Gepubliceerd op 28 mei 2025 om 15:39
Intergamma, het moederbedrijf van Gamma en Karwei, heeft het boekjaar 2024 afgesloten met een stijging van de bruto-omzet met 1,6 procent tot bijna 2 miljard euro. De verbetering van de resultaten is volgens ceo Joost de Beijer vooral te danken aan strakke kostensturing en een effectiever promotiebeleid.
“Het was een uitdagend jaar,” zegt De Beijer. “Geopolitieke onrust, hoge inflatie en stijgende loonkosten legden druk op de marges. Maar door scherp op kosten te letten en te blijven investeren in onze formules en het onlinekanaal, zijn zowel omzet als marge gestegen.”
Tegenvallend weer – een nat voorjaar en zachte winter – zorgde volgens Intergamma voor minder bestedingen aan tuin en isolatie. Ook het consumentenvertrouwen stond onder druk, waardoor grotere klusprojecten vaker werden uitgesteld.
Onlineomzet
De onlineomzet steeg met 14 procent. Dit komt volgens het bedrijf door de ontwikkeling dat steeds meer doe-het-zelf en tuinartikelen online worden verkocht en door een vernieuwde opzet van de webshops van Gamma en Karwei. Die zijn steeds meer ingericht als one-stop-shop per klusproject, met inspiratie, advies en een verbreed assortiment. Ook groeit het aanbod aan maatwerk en services.
In België deed Intergamma het een stuk slechter. Hoewel Gamma België zijn marktaandeel licht wist te vergroten, zag het de omzet met 1,8 procent dalen. Door een dalend consumentenvertrouwen kromp de totale markt er met 1,9 procent.
Intergamma kijkt met vertrouwen vooruit, mede doordat de overheid consumenten de komende jaren steeds vaker, vooral via belastingvoordelen, zal stimuleren om energie te besparen. "We hebben in 2024 grote stappen gezet in de aanpassing van de propositie van Gamma en Karwei om klanten daarbij te ondersteunen. Door fors te blijven investeren in klusinspiratie, deskundig advies en focus op klantbehoeften, willen we een leidende rol blijven spelen in de transitie naar een duurzamere toekomst."