Winnaar/verliezer van de week: HEMA en Temu

Winnaar/verliezer van de week: HEMA en Temu

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Temu.

HEMA

HEMA noteerde vorig jaar meer omzet en winst, vernieuwde 125 winkels, trok meer klanten én verkocht per klant ook meer. Dat blijkt uit de jaarcijfers die deze week verschenen. Volgens ceo Saskia Egas Reparaz weten daarnaast steeds meer jongeren HEMA te vinden.

"Het merk staat weer als een huis", vat retail- en marketingdeskundige Paul Moers de ontwikkelingen samen. "Daarnaast zijn ze, na jarenlang niets gedaan te hebben, eindelijk begonnen met het opknappen van winkels. Dat maakt een wereld van verschil."

Temu

Een

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: HEMA en Temu.

HEMA

HEMA noteerde vorig jaar meer omzet en winst, vernieuwde 125 winkels, trok meer klanten én verkocht per klant ook meer. Dat blijkt uit de jaarcijfers die deze week verschenen. Volgens ceo Saskia Egas Reparaz weten daarnaast steeds meer jongeren HEMA te vinden.

"Het merk staat weer als een huis", vat retail- en marketingdeskundige Paul Moers de ontwikkelingen samen. "Daarnaast zijn ze, na jarenlang niets gedaan te hebben, eindelijk begonnen met het opknappen van winkels. Dat maakt een wereld van verschil."

Temu

Een halvering van de winst voor PDD Holdings, het moederbedrijf van webwinkel Temu. De winst daalde in het eerste kwartaal van 2025 met 47 procent ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar, naar omgerekend zo’n 1,8 miljard euro. De omzet groeide wel, met 10 procent tot bijna 12 miljard dollar.

Het concern laat weten dat het bedrijf in deze periode veel extra investeringen heeft gedaan om de snel veranderende markt het hoofd te bieden. Daarmee doelt men op de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump, waardoor Temu besloot geen pakketten meer richting de Verenigde Staten te versturen. Noord-Amerika was een belangrijke markt voor de Chinese webwinkel.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 52.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!