Inditex brengt budgetmerk Lefties naar Nederland
Gepubliceerd op 30 mei 2025 om 11:59
Inditex, het moederbedrijf van onder andere Zara, Bershka en Pull&Bear, wil zijn budgetketen Lefties in 2026 naar Nederland brengen. Dat meldt de Spaanse modewebsite modaes.com.
Het in 1999 opgerichte Lefties begon als outlet voor overtollige Zara-voorraad. “Onze ambitie is om Lefties stevig te positioneren binnen Inditex, met een volledig aanbod en een lifestyle-uitstraling,” verklaarde marketingdirecteur Bojan Mijatovic tijdens de presentatie van de nieuwe collectie in Madrid. Hiervoor is het managementteam vernieuwd en is het assortiment uitgebreid met een wooncollectie.
Naast Nederland staan Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk op de planning voor 2026 als nieuwe markten voor het budgetmerk. Tot nu toe richtte Lefties zich voornamelijk op opkomende en prijsgevoelige markten, waaronder Mexico, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Lefties realiseerde in 2023 een omzet van 549 miljoen euro, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2019. Die groei gaat voorlopig nog ten koste van de winstgevendheid: de keten boekte vorig jaar een verlies van 0,7 miljoen euro, mede door hogere personeels- en bedrijfskosten. Inmiddels telt de formule 350 werknemers, tegen nog geen 40 mensen 10 jaar geleden.
Het is nog niet bekend waar Lefties zich in Nederland gaat vestigen.